Livsprinciper…

Är det samma som att stelbent följa sin egen förutbestämda väg? Eller att totalt oflexibelt bara gå rakt fram, utan att ens snegla åt sidorna?

Att ha livsprinciper utesluter det att vara vidsynt mot andra människor? Att försöka sätta sig in i och förstå hur någon annan tolkar Livet och allt som kommer i dess väg?

Eller kan det kanske vara så att man försöker utvecklas och ändå leva så gott man bara kan? I ett samspel med andra? De som är riktigt viktiga i ditt liv. 

En stilla undran, en regnig sensommardag.

5 comments on “Livsprinciper…

  1. Hmm… Om något är förutbestämt, så är det ju, eller hur..?
    Och i så fall har man ju inte mycket val. Eller glömde du att sätta citationstecken runt ordet..? 😉

    Och nog tror jag väl att man bör samspela med sina medmänniskor, även om man skulle hålla sig med livsprinciper. Men ibland kan det vara svårt, då omgivningen spelar efter andra regler. 😀

  2. Jag menar att om man själv har bestämt sig innan hur vägen och Livet ska vara… Om man själv har förutbestämt Livet enl sina stelbenta och orubbliga principer.

    Jag tror och tycker nog att det kan vara svårt att samspela med en del människor som man möter ibland, men det går nog ändå alltid om man känner av situtationen och personen och anpassar sig en smula, utan att ge vika för det man tror på helt ändå.

  3. Jag känner att var och en i sitt inre bär på principer vare sig man är medveten om dem eller ej och i många stunder ifrågasätts de av andra människor som inte delar samma.

    Jag finner det också svårt att samspela med en del människor som jag möter på min väg, det är ofta i de stunder som jag ifrågasätter mina egna principer, men som du beskriver det så anpassar man sig en smula, utan att helt ge vika för dem.

    Fina funderingar 🙂

    http://dreameuse.wordpress.com/

Kommentera

