Havet…!

Vad är det i Havet som ger mig sån ro? Och fyller mig med respekt?

(Klicka på det ytterst lilla ”Läs mer” om du vill göra just det… 🙄 )

Förr var jag rädd för att åka båt, nu är det nog mer respekt jag känner. Även för att simma för långt ut – jag simmar nästan alltid l ä n g s  m e d stränderna, så fort det blir så djupt att jag inte bottnar.

Här i Calahonda, där jag är på semester nu, kan man simma rakt utåt och det blir ganska snabbt bråddjupt. Men efter några få meter så når vattnet till midjan igen och det är roligt att simma dit ut med yngsta V och ligga där och flyta och simma omkring. Guppa på vågorna; det gillar vi!

Hoppas du har en bra sommar. Om tre dagar ska vi åka hem och det ser jag också fram emot. Två tonårstjejer har vi med oss och de är jättegulliga, men det är nästan så att jag lider med dem, när de längtar så efter sina pojkvänner… 🙄

Idag är det mulet här, fast snart blir det nog några solglimtar ändå. Vetskapen att ni i Sverige har runt 30 grader känns bra, att alla får SOL betyder ju så mycket, speciellt för att orka med de mörka vintermånaderna!

Havet – jag älskar det. Och naturen. Känner mig som en naturlig del av det och strävar alltid efter att komma ut i det fria. Som nu t ex, då jag ger mig upp på taket med en bok, ”28 timmar på ett dygn”. Där uppe på takterrassen ska jag också tänka på Livet och allt som fyller det. Magiskt, egentligen – för det innehåller ju så mycket: Miljarder tankar, människor, djur, insekter, natur, gator, hus, planeter, stjärnor, böcker, mat, vin och godis…ALLT! 🙂

9 comments on “Havet…!

  1. Tja, kanske insikten om att det handlar om en väldig, majestätisk, sammanhängande vattenmassa som faktiskt utgör större delen av ytan (71%) på vårt (förhållandevis) lilla blåa jordklot? 🙂

  2. Instämmer. Kan det vara färgerna, den obrutna horisonten och så ljudet och rörelsen av vågor som sveper fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka…..

  3. Havet är liksom bara havet! Kan inte förklara det men för mig är det någon form av frihet. Eller kanske ro.

    Nära havet vill jag bo… Som Lundell skriver och jag har förmånen att göra det!

  4. Så gullig du är som blir glad över att även vi här hemma har 30 grader och sol. De flesta som är utomlands brukar jubla när de där hemma har kallt och dåligt väder till skillnad mot semesterfirarna där utomlands.
    Havet … jag delar samma rädsla med dig för djupt vatten och åka båt kan också vara otäckt och ändå har jag vuxit upp med mycket skärgård, båtåkande och simmande som en fisk.
    Jag tror att hav ger ro, det är så evigt med sitt rullande in och ut, det susande ljudet och doften. Nu bor jag så nära havet att jag följer dess skiftningar varje dag och det är en stor njutning. Att gå ut på balkongen och känna doften och se hur himlen speglar sig och ger oändliga variationer av färger.
    Jag hoppas du har landat hemma igen och att du mår bra.
    Kram

Kommentera

