Meditation

…har jag börjat att ägna mig åt lite grann. Redan den första gången så fick jag ganska omedelbart en tryckande känsla mellan ögonen. Efter att ha suttit ett tag, fått som en ljusprick inne i huvudet och sedan ett skarpt, blått sken överallt, så kände jag mig piggare och alla färger omkring mig syntes klarare än innan. (Jag googlade i alla fall på värk i tredje ögat och fick se det här. Undrar om det är så? Vem vet; jag kanske blir medium snart, på kuppen…! 😀 )

meditationshandboken

Jag har fått låna en bok om meditation och den läser jag och funderar över en del saker. Nu ska jag göra några inledande övningar, eftersom meditation handlar så mycket om koncentration. Det är nog bra för mig, för jag kan verkligen vara lite okoncentrerad mellan varven. Övningen jag ska börja med går ut på att skriva ett ord på ett papper, t ex ”träd”. Sedan ska man skriva ner det första ordet man associerar till trädet, för att genast återgå till att se på ordet ”träd”, skriva ner ett nytt ord och återgå igen, osv. Det är den första övningen.

Nästa steg är att hålla just det ordet ”träd” i medvetandet, för att sedan återgå till det så fort tankarna börjar åka iväg till något annat. Spännande att se ifall min koncentration blir bättre om några veckor, efter att ha gjort så upprepade gånger 🙄  Tid lär jag  ju i alla fall ha, eftersom vi snart åker till Spanien för att svettas lite 🙂

Idag ska jag ut och handla lite till min blivande tjugoåring.heart Jag älskar dig så oerhört!     

Läs även andra mediterande bloggares åsikter om , , , , , , ,

11 comments on “Meditation

  1. Har tänkt länge att jag skulle pröva, men det krävs nog att man hänger i ett tag för att man ska känna att det funkar och att man märker någon positiv effekt av det. Och så långt har jag inte kommit. Än.

    • Det är verkligen svårt att få tag på en stillsam plats att sätta sig på, när huset kryllar av människor i alla fall 🙂 Men man får väl göra så gott man kan och inte känna det som ett tvång att man ska meditera varje dag på bestämda tider..

      Lycka till med dina egna stunder!

  2. jag har också provat det, och det fungerar bra. Problemet är ju att man måste ta sig lite tid för det, och man har förmågan att inte göra det…

Kommentera

