Livssyn

Spaden 1 fin

Se dig om; vad gör du?

Egentligen.

Är du vaken, i det du gör?

Hur du än vrider och vänder dig, så påverkar du andra.

Oavsett alla ursäkter som du kan ha.

Se dig om; värderar du rätt?

Är du klok, insiktsfull, ärlig…

Varsam?

Kan andras reaktioner alltid skyllas på dem

och deras oriktiga livssyn

När du tar och tar; girigt förser dig av Livets goda

Eller behöver du själv tänka om?

av madonnan Postat i tankar

6 comments on “Livssyn

  1. Ibland är det lätt att fokusera på andras beteende eller åsikter när man i stället borde vända sig till sig själv. Men ganska mänskligt!

  2. Bra skrivet:)
    Ojojoj. Jag har i alla fall fått tänka om många gånger i mitt liv.

    När jag var ca 25 år yngre hade jag svårt att säga ‘förlåt’ och att erkänna mina fel och brister (som vissa älskade att kasta ur sej om mej men som var rätt, vissa av dem). Jag var minst lika bra på att projicera och kasta skit på andra som jag ser andra göra nu.

    Men det är det som är en av fördelarna med att bli äldre: Man blir mer ödmjuk, man blir klokare. Förhoppningsvis. Kan ta kritik och vet idag om den är berättigad eller ej. Eller om det är en projektion från en bitter, avundsjuk människa…eller vad det kan vara hos den personen som gör att jag blir påhoppad utan anledning.

    Om inte annat är bloggen enn utmärkt skola för att lära sej hantera och upptäcka sånt….

    Förr tyckte jag all kritik mot mej själv var oberättigad och att det alltid var andras fel, fel väder, fel på bussen, eller vad som helst. Bara inte mitt eget. Men oj vad jag har jobbat hårt med mej själv och mina relationer till andra för att vara där jag är idag!

    Kram och ha en underbar torsdag.
    Kao

Kommentera

