Någon räkmacka seglar jag inte på

Ärligt talat vet jag inte om jag nånsin har gjort det? Men riktigt fina saker har hänt och kommit till mig i mitt liv och för det är jag evigt tacksam.

Sen allt det andra, som bara tar en hel massa energi – varför är det så? Tur jag har lätt att tänka på det som gör mig glad; mellan varven. Och att det finns de som är bra på att prata och lyssna; såna man mår bra av! Det brukar jag tänka på; att det faktiskt är så och då blir jag så väldigt glad och extra varm om hjärtat.

Jag skulle vilja segla på en räkmacka. Undrar hur det hade känts? Att allt, precis allt, går dig väl i händerna och för alla de omkring dig också. Kanske hade jag varit ännu lyckligare, eller så hade det varit för lätt? Så där så att man inte kunde uppskatta de ljusa sakerna i Livet mer än med en axelryckning?

Jag vet inte jag och lär väl aldrig få veta. Bäst att bara gilla läget alltså.

Men att kunna trippa fram med ännu lättare steg; precis alla dagar – det hade varit bra…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

20 comments on “Någon räkmacka seglar jag inte på

  1. Att segla på en räkmacka kan ju betyda olika beroende på vem du frågar. Det du tycker är en räkmacka, kanske är någonting helt annat för någon annan.
    Enligt vissa kanske du upplevt detta? (;-)

    Jag tror ju inte att någon har det perfekta livet. Då skulle vi inte vara här på jorden. Räkmackorna finns, men inte så stora kanske…(;-)

    En räkmacka rent materialistiskt är ju underbart. Kanske får vi då en stunds lycka, likt en räkmacka…(;-)

    • Är tvungen och gå in för att läsa vad jag har skrivit, då jag ser att det här inlägget är det mest lästa…! Många kanske undrar vad ”att segla på en räkmacka” betyder?

      Men du har rätt – många kanske tycker att jag h a r seglat på en räkmacka. Jag och många andra. Men de ser ju inte allt, helheten. Bara det de tror sig veta; så tror jag att det är i många fall. Vi vet bara en bråkdel.

      Med det inte sagt att jag har haft det så eländigt precis, men det finns säkert många andra som haft det – utan att vi andra har en aning och tror på ytan som visas upp…

      Det var så jag kom att tänka, när jag läste din kommentar i alla fall 😀

      Ha det bra, Jerry!

  2. Jag har också undrat hur det känns. Om man blir så mycket lyckligare? Eller längtar man bara efter något annat då… Fast visst låter det trevligt och behändigt 🙂

  3. Jag tror ingen människa seglar på en räkmacka, även om man ibland kan tycka det ser ut så!
    Men att guppa på en ostmacka, eller till och med en köttbullemacka ibland, det är inte fy skam det heller!! Bara brödet är ok! 🙂
    KRAM!

  4. Hm… känt människor som verkat göra det, segla på räkmackan. Det skulle vara skönt att någon ibland uppleva totalt flyt och så, men, ingen av dessa människor verkar ha varit genuint lyckliga!
    Jag är fattig, extremt fattig faktiskt, men när jag går här, på gården, i skogen eller när jag möter någon av alla dessa underbara människor som jag faktiskt möter i mitt arbete, ja, då gungar jag behagligt på min gluten- och laktosfria räkmacka och känner mig oändligt rik. Det är väl livet som är mackan, sen ser vi det ur olika perspektiv och lycka, det är högst personligt.
    Kram på dig!

  5. Jag vet inte heller vad räckmackan kan ge. Men ibland, så känns det ändå som att det skulle kunna vara den, som jag seglar på. När jag har flyt, när jag är lugn och lycklig.
    Sedan är den ju så förbaskat god också 🙂
    Kram

  6. Jag tror som Jerry, att segla på en räkmacka kan betyda olika beroende på vem som tolkar frasen. Jag känner många som jag upplever seglar på en räkmacka och som jag, till skillnad mot Märtagretas erfarenheter, är genuint lyckliga (i mina ögon sett). Jag har många gånger fått höra att allt alltid går min väg och visst har mycket gått bra men det glöms ofta bort att saker och ting inte sker av sig själv. Sen få vi heller inte glömma bort att alla har sitt. Det finns mig veterligen ingen som helt och fullt inte har drabbats av besvärligheter och sorg i någon form, men det tillhör livet vare sig vi seglar på en räkmacka eller inte.

    Kram

    • Kvinnotankar: Att ha flyt…och ibland segla omkring – så härligt!

      Wendla: Livet är nog till för att visa oss saker och då behövs kanske det som inte ger god vind i seglen också…? 🙂

      Kram på er!

  7. Vi som inte seglar på räkmackor uppskattar nog livet mycket mer. Visst är det tungt ibland men de goda stunderna uppväger allt så mycket mer, och man lever för de ljusa, glada stunderna. Jag tror att de som bara glider genom livet missar hela poängen med livet, och den yttersta glädjen. Har man inga sorger, har man nog heller ingen riktig glädje.

  8. Jag undrar om det verkligen hade känts bra. Kanske. Men de där motigare stunderna eller de där som egentligen är varken eller behövs de också tror jag. Men det är ju ingenting jag vet utan något som jag bara anar.

  9. Jag jobbar (nära) tillsammans med en tjej som seglar på en räkmacka alltid. Ibland är det så jobbigt när hon pratar för hon vet ju inget annat liv. Blir uppnäst. Så även om hon är snäll, för det är hon, så skapar hon energi som stör.
    För två år sedan blev hon övergiven i sin graviditet. Ett barn som de länge försökt att få till med hjälp via sjukhus. Ett långt förhållande. Då var det första gången som jag tänkte. Nämen oj, hur ska det gå för henne som alltid seglar omkring i tillvaron. Visste ju att hon får pengar av sin pappa varje månad, så ekonomin var det inget problem med, tvärtom. Hus i Spanien osv. Men det var ju synd om henne. Synd om alla som hamnar i en sådan situation. Det tog dock inte många månader förrän grannen separerade, sålde sin lägenhet (de bor i Vasastan), flyttade in till henne. Nu har de köpt en bostadsrätt för över 5 milj med sjöutsikt och hon har tvillingar i magen. Blev gravid på en gång. Fattar du? Var bara tvungen att berätta. Jag har fortfarande en nära relation till henne och är så glad över hennes tvillingar, det ska bli så kul, men jag fattar inte. Hur kan hon ALLTID mitt i det svarta. Killen är så bra också. Ett riktigt kap. Något sådant har jag aldrig upplevt. Fått kämpa. Men jag brukar tänka. Jag har fått lyckan att uppleva att ha familj. Inte alla som får det. Det delar ju vi på, båda två.

    • Roligt att läsa era tankar om den här räkmackan, pantheraleo, anki och menuette 😉

      Rosa: Ja, jag förstår. Hon verkar ha flyt i Livet! Men för henne var det kanske ingen räkmacka, innan den nye killen dök upp… Och vem vet`- han kanske inte är så bra som det verkar? (Fast det får vi ju hoppas!!).

      Kram på er

Kommentera

