Alkohol

 

…tror jag inte är så bra för mig, i alla fall inte mer än bara lite.

För jag har märkt att jag tål mycket mindre än de flesta andra. Vet att jag  har skrivit om det ett och ett halva glas vin som jag drack sist jag träffade Isprinsessan och några andra gamla vänner. Det är inte roligt att behöva hålla armkrok när man går till T-banan efter så lite vin (inte annars heller kanske?)…

Nu vet jag att jag i och för sig var väldigt trött och hade skyndat mig ungefär hela dagen utan rast, tills jag damp ner där på en stol på restauranten, men ändå var det så konstigt att jag blev så snurrig, dessutom lite illamående och fick huvudvärk dagen efter.

Frågan är om jag ska öva mig att tåla mer eller låta bli att dricka alkohol överhuvudtaget? Inget behov av det har jag heller, för en iskall läsk glädjer mig lika mycket, om inte mer.

Nu är det i alla fall fredagskväll utan vin och dottern som jag trodde höll på att bli frisk, har somnat med febriga kinder här bredvid i soffan. Alldeles tyst är det och tankarna får fritt utlopp här framför datorn. Får de.

Så nu ska jag tänka lite. 

9 comments on “Alkohol

  1. Det kan väl vara gott att dricka ett par glas vin till maten eller när man träffar sina vänner. Men mår man inte bra av det så hade jag avstått. För mig är det inte så viktigt. Många av mina arbetskamrater säger gärna”Åh vad det ska sitta fint med lite vin i kväll” och visst men jag kan njuta av kvällen ändå! Du får väl fundera;-)

  2. Tror inte man kan öva… Vet av erfarenhet att sjukdom och stress påverkar toleransnivån, och ämnesomsättningen naturligtvis. Jag hoppas du hade trevligt ändå? 🙂

  3. Vin är ju ingen nödvändighet och lagom är bäst, även om jag kan tönka att de måste vara jobbigt att tåla så lite.

    Personligen är jag rätt ”tålig” utom innan mens.

    Kram

  4. Hej och tack för era kommentarer.

    znogge: Ja, visst är det gott med ett glas rött, vitt eller en öl:) Synd bara att jag tål så lite. fast en läsk är god den också, som tur är! Så visst kan man njuta ändå. Kram!

    Neny: Jag hade jättetrevligt. Kram:)

    Vicktoria: Hoppas du hade trevligt, jag brukar bli jättesömnig ibland… 🙂

    menuette: Ja, det var nog ngt tillfälligt, för två glas brukar jag iaf tåla! Kram:)

  5. Tror att kombinationen av en liten smal kropp, stress och antar att du äter för lite gör att du inte tål alkohol.
    Jag sippar lite vin till maten på fredagarna men klarar inte heller av att dricka på grund av njursvikten, mår skunk om jag sippar för mycket. Så jag avstår och har nog alltid haft lätt att avstå, mår inte heller så bra av sprit vare sig jag är njursjuk eller frisk.
    Strunta du i vinet och må bra när du umgås med dina vänner så skulle jag ha gjort.
    Vin som umgänge har blivit så överdrivet som om vi kvinnor inte kan träffas utan sprit. Precis så säger ju folk så fort man ska göra något så ska det dricka vin.
    Gamla tiders syjuntor med kaffe och pyssel har blivit middagar med vin och många gånger så upplever jag att det är vinfyllan som är det viktigaste för allt för många.
    Kram

  6. Det är kanske så att din kropp inte vill ha alkoholen. Den kan visserligen smaka gott i små mängder, men är ju egentligen inget vår kropp behöver.

    Jag önskar att jag tålt så lite, då hade jag kanske inte varit där jag är idag. När jag var som mest aktiv i mitt drinkande kunde jag dricka tre flaskor vin på en kväll och ändå verka ganska nykter i ett sällskap.

    När toleransnivån ökar, då är det riktigt fel. Men att den är liten, ser jag nog bara som en fördel.

    Sen berodde det nog på andra grejer också kanske som omständigheterna runt dig just då.

    Men visst är det gott med en läsk också.
    🙂

    kramar!

  7. Jag har märkt att jag sover dåligt när jag dricker. Då talar jag om två burkar öl. Inte mycket det heller. Jag och alkohol går inte ihop när det gäller välbefinnande.

  8. Var du glad att du bara tål så lite. Ju mer man tål, desto stötrre är risken att man börjar MISSBRUKA alkohol (för ofta och för mycket) och sen blir BEROENDE(inte kunna sluta=alkoholist). Det är ingen höjdare, det är bara att se sej om bland folk så ser man vem som är det(Eller: JAG gör det eftersom dessa personer varit mina klienter tidigare).
    Jag dricker ingen form av dryck som innehåller alkohol längre .Vill helst vara den jag är, utan några tillägg eller avdrag:)
    Det är 13-14 år sen jag tog det beslutet och har hållt det.
    Men jag har inga synpunkter på vad ANDRA har i glaset, de får göra som de vill….men många har det angående vad JAG har i MITT glas…det är ju lite märkligt./Kramar

Kommentera

