Jag kom att tänka på

…då, i min ungdom, när jag hade hittat dig.

Eller kanske var det du som hittade mig? Jag vet inte så noga, men från att ha varit en del av fyra, så var det nu du och jag dessutom. Vi passade så bra och tyckte så lika om så mycket.

Nu; så här efteråt, hade jag velat att vi skulle ha mötts ett par år senare, efter att vi hade slutat att vara med dem. De som vi avgudade i all vår ungdomliga naivitet. Då kanske det inte hade hänt.

Det som sedan hände; efter att du hade börjat att följa med oss dit.

När jag förstod vad du sysslade med, drog jag mig undan. Sedan såg jag dig ofta, allt trasigare för varje gång. Ofta stod du och tiggde i smutsiga paltor, med dimmig blick. Rödmosig, som en hypnotiserad, i en helt annan värld.

Svek. Så kände jag. Du; som jag tyckte så mycket om. Vi som hade förstått varandra så väl, varit som syskon, haft samma själ.

Det här är så länge sedan och vi har mötts efteråt. Du skickade många brev från den tid som skulle få dig på rätta fötter igen. Jag vet att det, till sist, har gått bra för dig, men att något kan ta så mycket från någon och alla i närheten, det har gjort att avoget mot den här overkliga världen sitter som en bergfast övertygelse här inom mig.

För alltid. Inget kan försköna. Det här var vår verklighet och det är tur att du finns. Tur.

Tankar jag fick igår.

7 comments on “Jag kom att tänka på

  1. Så många förlorade år, så trist. Så många som fastnar i en overklighet, i en livslång sömn. Näe livet ska nog levas med vakna ögon, på gott och på ont ibland. Kramar!

  2. Ja, tänk så mycket tragiskt drogerna för med sig. Både för personen själv och för alla runt omkring. Skönt är att att det gick bra för din vän, tyvärr är det inte alla som klarar sig så bra. Nej, den världen, den overkliga, den tar jag avstånd ifrån.
    Ha en fin dag
    Kram!

  3. Hur orättvist livet kan vara ibland och så fel det kan bli ibland, förhoppningsvis så rättar det till sig, jag har en barndomsvän som jag vet mår väldigt dåligt idag, många år av hans liv är förstörda, tycker att det är så sorgligt!!!
    Kramizzzz

Kommentera

