Att tro

…är något jag inte anser mig göra, utan jag brukar säga att jag tror på Livet.

Men jag minns när jag gick i gymnasiet och läste religion, att jag kände mig så tillfreds med buddhismen och nu har vi just läst om olika religioner i skolan där jag jobbar. Så; när vi tittade på en film om just buddhismen kände jag en stark känsla av välbehag. Av Höra hemma.

Jag tror jag ska bli buddhist. Kan man bli det tro…?

Bara en liten tanke. Annars kan jag ju lära mig att meditera. Det vore något det.

Något för mig kanske.

av madonnan Postat i Hitta

14 comments on “Att tro

  1. Hmm…Buddism är ju den enda ickevåldsreligionen eller filosofin….och jag har ofta tänkt samma som du…Jag känner mig hemma i buddismen…Men så kommer vi ju då till ickevåldsprincipen..och att inte döda…
    Och varje gång jag bangar en fluga eller annat flygfä som irriterar min nattsömn på sommaren…inser jag…där rök mina chanser igen…. ;
    Men jag strävar på….Och det kanske är det bästa man kan göra…Att tro på att man kan bli en god medmänniska….
    Kram…

  2. Javisst kan du bli buddhist. När jag var i Thailand så upplevde jag mycket av buddhismen på nära håll och jag måste säga att det är nog den frommaste religionen av alla.

    Allt handlar om kärlek och respekt, inte så tokigt.

  3. Jag läste dom 5 stora världsreligionerna vid studier i vuxen ålder, jag fann det mycket fascinerande. Själv är jag ateist men jag tyckte det fanns lite av varje religion som var ett sunt tänkande. Men som du, fastnade jag mest för den buddistiska synen på livet.
    Kram 🙂

  4. Klart du kan bli buddhist. Av många ansedd flumreligion men ändå en fredlig, fin religion tycker jag, som ändå är kristen. 🙂 Mycket nöje och lycka till med meditationen.

  5. Jag vill inte tillhöra någon religon men om jag skulle välja så skulle det bli buddhismen. Den är så vänlig, fin och jag känner mig nära där i mina tankar och funderingar.

  6. Deras kärleksbudskap tilltalar även mig och det ligger så nära det vi vill att vår värld ska vara. Lugn och harmonisk!
    Även jag har tänkt 🙂
    Kramar

  7. även jag har trott att jag är buddhist, eller en kombination buddhist-hinduist-amerikansk indian. Jag gillar många idéer därifrån. Att livet är som ett berg, som vi bestiger. Du väljer en väg, jag en annan. Vi kanske möts, kanske inte. Din väg är inte sämre än min. Men om vi gör rätt av oss, så ska vi komma till toppen. Kanske inte i detta liv, men i ett liv. Ja, jag kunde skriva en bok om allt detta!

  8. Ja..jag är lite inne på samma spår som lejonet. Kärlekens budskap är viktigt tycker jag. =) och det är ju det som genomsyrar buddhismen. =) Du får läsa lite mer och begrunda. =) *kraam*

Kommentera

