Och ute ligger ett pudertjockt lager av frostig snö

…en sen lördagskväll strax innan jul.

Alldeles tyst är det när fötterna rör mig framåt. Det är skönt att gå den mörka vägen hemåt genom staden och jag ser mig förundrat omkring på allt det vackra. Innanför alla fönster, med tindrande adventsstjärnor, finns alla människorna. Tillsammans, eller ensamma tillsammans. Eller alldeles ensamma.

Vad som utspelar sig innanför fönsterrutorna i de stora, mäktiga husen, kan ingen veta. Så många människor finns där, med så många tankar. Kanske är någon lycklig över julen som snart ska komma, en annan blir just brutalt misshandlad av sin man, medan en tredje står framför en tindrande gran med någon älskad vid sin sida. Så många olika öden finns. Där innanför.

Och här går jag, alldeles själv i det tysta, pudersnöiga. Ensam. Så ensam, men samtidigt så väldigt tillsammans. Med alla de där innanför husens fasader och med mina egna tankar. Med alla de människor som cirkulerar omkring inne i mig, när jag tänker på julen och de jag bryr mig om. De som också bryr sig om mig.

I tanken är Du. Och Du. Och alla de andra. Där är vi tillsammans.

Snart är det jul. Må ingen känna sig ensam. Alltid finns någon som tänker på dig.

(Ett inlägg från min andra blogg fick det bli ikväll).

15 comments on “Och ute ligger ett pudertjockt lager av frostig snö

  1. Som alltid blir man lite ”tänkande” när man läser dina inlägg. En stor Dan före dan före Dopparedankram till dig!!!!!
    Kramizzzz

  2. Det är onekligen stor skillnad på vald ensamhet och påtvingad. Som Susanne Alvengren sjöng: Det är bättre med ensam ensamhet än ensam när man är två!
    Kramar

  3. Satt precis och tänkte i liknande banor. Denna helg, som så många njuter av, njuter av samvaron kring borden. Så finns där en baksida, de väldigt ensamma, eller ofrivilligt ensamma kanske man ska säga. Och de som lever med en person som färgar helgen i våldets tecken.
    Mycket har jag varit med om i mitt liv, även en stor del våld och psykisk misshandel, men aldrig förstörda jular, och det är jag innerligt tacksam för.
    Sänder dig och alla en liten tanke med vingar!

  4. Jag både tror och inte tror så. En del är väldigt ensamma under jul. Även i gemenskap med andra. Eller helt för sig själva såsom du, utan att känna ensamheten. Det är som Bengt Ohlsson skrev i sin DN krönika sist – julen sätter relationerna på sin udd – vad har jag för jul – eller vad har jag för relationer. Jag tycker det var mycket tänkvärt. Allt gott du fina, önskar dig det vackraste julen kan erbjuda… Anne-Marie Körling

  5. Tyvärr tror jag det finns många som kan känna sig ensamma och ledsna i juletid… Just storhelger förväntas lyckan och glädjen vara på topp men blir det alltid så?
    Krmar!

  6. Smyger in och önskar dig en god jul. Ja, julen är en av de värsta dagarna för ensamma människor.Har man någon i sin närhet, så bjud in dem in i gemenskapen.Sånt betyder mycket 🙂

    julkram 🙂

  7. HEJ MIN MADONNA,
    JAG VILL ÖNSKA DIG EN SPECIELL JULAFTON, DEN VACKRASTE AV VACKRA, MED NÅGOT ALLDELES SPECIELLT, INTE EN SAK UTAN MERA EN UPPLEVELSE. SÅ VILL JAG HA MIN JUL. DÅ ÖNSKAR JAG DET TILL DEM JAG VILL GE DET TILL: STOR KRAM Anne-Marie

Kommentera

