Jag läser

…om åderbråck i män och om risken för dem att dö av det (Kvinnorna då, undrar jag stillsamt, kan inte de dö av sådant??).

Nu handlar inte artikeln så mycket om döden egentligen, utan mer om att bevara livet. Men mina tankar hamnar i livet efter döden…

Vad händer då?

Slutar vi helt enkelt bara att finnas? Är det verkligen bara slut. Punkt. Eller får vi leva flera liv…tills vi har levt klart; lärt oss det vi ska lära oss (varför ska vi det – egentligen?). Och när jag då, någongång, har lyckats lära mig det som är just min livsuppgift… Var tar jag vägen då?

Slutar jag att existera när jag har strötts för vinden (vilket jag förresten verkligen ”hoppas” på; för aldrig att jag tänker ligga i en jord på en spöklik kyrkogård. Jag blir mörkrädd och får cellskräck av blotta tanken).

Eller är det så…att vi upptas av alltet och intet…
Eller något helt annat.

Jag blir snurrig av att tänka på det här. Minns när jag och min killkompis på högstadiet satt och diskuterade Universum…Så mäktigt och lite skrämmande samtidigt.

Det finns inga svar; eller när jag har fått dem

(Ser ni förresten att jag inte skriver något slut, för jag tror inte att det finns något sådant…)

7 comments on “Jag läser

  1. Ja, här är ju fältet öppet för spekulationer s a s. Finns ju inte sådär förtvivlat många som har återvänt efter det att de dött och kunnat berätta. Eller… gör det?

    Ja, i och med att vi fått alltmer förfinad teknologi till vårt förfogande, så har vi kunnat återuppväcka månniskor som varit kliniskt döda en tid. Och många av dem har samma historia att berätta. Vissa religiösa och kulturella programmeringar gör ju att de tolkar den ljusvarelse som möter dem vid tunnelns slut lite olika, förstås. En del tror att det är Jesus som står där och hälsar dem välkomna, andra att det är Buddha eller någon annan välbekant religiös gestalt. Men om man skalar bort dessa variationer, så förefaller det ändå som om vi skulle kunna se fram emot en behaglig, semesterliknande vistelse efter det besvärliga jordelivet. 😀

    Vi kan väl hoppas på det, eller hur?

  2. Yepp, kvinnor kan också dö av ett brusten pulsåder, så ni är inte immuna. Däremot är män överrepresenterade. Är man rökare och kvinna (+65) kan det dock vara idé att gå och testa sig.

  3. Det finns många svår och obegripliga frågor som vi inte får svar på eller får vi? Vi hade en diskussion om Gud i går på mitt arbete. Många intressanta tankar fick jag ta del av. Barn tänker mer än vad vi tror ibland…
    Kram!

  4. Tror inte heller på ett slut. Tror på en fortsättning. Tror och hoppas. På något sätt tror jag delvis på själslig återfödelse, på att man börjar om. Lite om det där med karma… Men att öht bara sluta andas och inget mer- nej. Döden och livet därefter är en livslång filosofi. Det skrämmer mig dock- att jag kanske har fel. Jag vill ha rätt. Livets cykel borde vara oändlig, som det kretslopp som finns i världen, där allt snurrar runt, årstider, blommor vissnar och blommar igen…

  5. Ända sedan jag var barn har kommit ihåg vissa liv, och under livets gång har flera ”kommit till mig”. Men… det är en individuell tro, jag vill inte få någon att köpa min sanning.
    Träffade en gång en kvinna som var åttio, hon hade trott på tidigare liv något år, hon sa; ”det var som att stå längst upp i Fole kvarn med alla luckorna öppna, (det är luckor åt alla väderstreck i en kvarn). Jag såg allt, förstod allt och plötsligt blev även det obegripliga i mitt liv begripligt”.
    Att veta var och vem man varit ger perspektiv, problem i livet blir faktiskt mindre, mindre upprörande. Det är som att veta att vad det än är, så klarar jag det. Det är, för mig och det var för henne, en väldigt befriande känsla.
    Kram på dig!

  6. Ja du, börjar man väl tänka på det stora okända efter detta så kan man verkligen bli snurrig. Jag trorhoppas att det finns något annat, något mer. Har upplevt ett tidigare liv hos en regressionterapeut en gång, eller upplevt ”något” i alla fall.
    Ha en bra helg!

Kommentera

