Jag gick förbi

…Kungsträdgården här i Stockholm igår.

Det var kallt och rätt mörkt nu i förvintertid. Men så plötsligt såg jag något som glimmade till i mörkret. Där; på trottoaren precis bredvid vägen som går förbi Operan, låg så många vackra blommor, rosor och ett stort fotografi på en ung pojke som blev påkörd och så tragiskt miste livet förra veckan. Mitt ibland blommorna lyste små ljuslyktor upp i mörkret och alla som gick förbi stannade tysta till en stund.

Jag stannade också till, tittade försiktigt på bilden av pojken och fick den där andlösa känslan av hur oerhört lätt det kan hända saker här i världen. Det finns inget som berör mig så som när en liten har förlorat ett liv.

När jag gick vidare låg mörkret som ett tjockt täcke över hela Kungsträdgården, slottet och Skeppsbron. Det var kallt och kändes plötsligt alldeles öde, mitt i mörkret. Jag tänkte på vad som är viktigt och att jag ibland glömmer bort att ta vara på de där små, små stunderna som faktiskt är så oerhört stora.

Jag stannade en bra bit bort och såg mig om. Mitt i allt mörkret glittrade de små ljuslyktorna och lämnade ett varmt sken över marken.

Jag hoppas att den lille pojken har det bra i sin himmel.

8 comments on “Jag gick förbi

  1. När man själv har barn blir man både rörd och fundersam över sådant. Såg en liten annons i tidningen häromdagen, om en liten ängel som kom förbi för en vecka sedan och vände tillbaka dagen efter…

  2. Ja, du har rätt… att ta vara på de små sakerna och komma på vad som är viktigt i våra liv är saker som vi borde göra och tänka mer på…

    *kram*

  3. Där fick du mig att reagera – värme, känsla och ansvar – och ja, hur orkar de som är kvar? Har frågat mig själv det. Skulle det vara värt att leva? Men sedan slår man bort tanken …

Kommentera

