Om jag körde bil

…så skulle jag ha satt mig i den om en timme.

Nu blir det cykeln, gående eller bussåkande istället. Ibland blir jag arg att jag har tillåtit mig själv att ge upp bilkörandet. Så onödigt egentligen, men nu är det så länge sedan jag satt framför en ratt. Sista gången höll jag på att köra av vägen i rena nervositeten…

Så kan det bli.

av madonnan Postat i Okategoriserade

15 comments on “Om jag körde bil

  1. Min syrra hade inte kört på femton år. Men nu kör hon glatt från byn hon bor en mil in till Norrtälje för att handla. Ett måste – för hon har blivit änka.
    Du får väl sätta dig i ett sandtag eller något och öva lite. Jag lovar – det sitter där. Om du vill köra alltså. Men bor man centralt kan man ju åka på andra sätt. Jag älskar att köra bil och lyssna på musik. Dessutom har jag långt till allt. Bilen är ett måste med andra ord.

  2. Vad konstigt, jag pratade precis om det med en kollega i förmmiddags. Hon hade försökt ett par gånger att ta körkort, men inte klarat det. Jag har körkort, men har inte kört på…många år (efter en olycka). Vi kom i alla fall fram till att vi nog skulle vara lika farliga att släppa ut i trafiken. Men visst är det synd att man har låtit något man en gång kunde glida en ur händerna…

  3. Att ge upp något låter inte alls bra… Om du verkligen vill… så gör inte det… ge upp menar jag,

    och det är aldrig försent att ta upp körningen igen… en lätt bil och en bra plats så är du säkert på banan riktigt snabbt igen…

    Trevlig helg… 🙂

  4. Kan min svärmor återuppta körningen efter att ha suttit bredvid i 20 år så kan du. Men att ta några lektioner på skola eller privat är nog inte fel.
    Gudarna ska veta att jag var nervös både för hennes och omgivningens skull när hon gav sig ut i början. (Det är jag tidvis fortfarande…)

  5. Hej och tack för era kommentarer.

    Janne: Hej, så kul att se dig här! 🙂

    Neny: *harkel* 20 år…sedan körde jag en gång på en skogsväg, det gick inte bra alls och var några år sedan…på Gotland 🙂

    Helena P: Jag klarar mig med SL och andra tror jag… 🙂

    Tankspridd: Dagens roligaste och klokaste kommentar. Tack! *S*

    Charlotte: Ja, just det att jag känner att jag inte har kontroll…som jag faktiskt hade en gång, när jag t o m tyckte att det var så roligt…Inte under så lång tid, tyvärr. 🙂

    znogge, sinkadus och Tankspridd: Jag har funderat på det, men är ju så gammal ändå…vad vore det för mening? (Som det där låter då, har väl kanske några år kvar iaf…):)

  6. Min syster, (som för övrigt är född samma dag som du, märkligt va?) körde knappt bil på femton år sen hon tagit kortet. Men så blev hon tvungen. Hon är fortfarande lite feg i trafiken, för att inte tala om hur hiskeligt åkrädd hon är, men hon kör nu dagligen, och har gjort många långa turer genom Sverige. Kan hon, kan du, OM du vill.
    Kram

  7. Märtagreta: HUR vet du vilken dag jag är född, tänkte jag fråga…så kom jag på att det står i Facebook! Ett tag trodde jag att du var ännu mer synsk…eller något sådant 🙂

    Kram:)

    Vet inte om jag vill, det sitter i lite gammalt, som jag har skrivit om ngn gång, men inte vill orda mer om… 🙂

  8. Min väninna slutade köra för många år sedan och när vi är ute och kör så kan jag ibland känna att det hade varit skönt om hon hade tagit över, men hon har inte kört på så många år så det skulle nog inte vara så avkopplande för mig ändå. Jag tänkte ta ut henne på en skogsväg en gång och tvinga in henne framför ratten, men när hon fick nys om det såg jag paniken i blicken. Sen dess är det jag som kör.
    Om du nu vill köra igen så tänk på alla gånger du kan köra ut i skogen, eller fylla bilden när du storhandlar eller bara snabbt komma fram. Kanske det hjälper för att komma igång igen.
    Trevlig helg…

  9. skit i bilen om det inte känns bra…tycker i alla fall jag.
    Tänk att du är begåvad med ett par fantastiskt funktionella och lydiga ben. Det är tamefan ingen självklarhet.

    Kram på dig fina madonna och så önskar jag dig en skön helg!

  10. Det är inte självklart även om man tyckte det förut. Kör om du vågar och vill annars strunt i det och cykla eller gå. Samåk med en kompis. Tänk på allt gott det gör för miljön och motionen får man på köpet. Ha en skön helg

  11. Jag har ju precis återupptagit bilkörandet, tycker fortfarande att det är hur läskigt som helst att köra! Jag har faktsikt vågat mig in med bilen där du bor, men bara en gång. Härute känns det tryggare att köra, inte så mycket trafik och filer att hålla reda på. Det funkar ju egentligen hur bra som helst utan att köra också, kommunikationerna är ju goda här i Stockholm!
    Ha en skön lördag!
    Kram på dig Madonnan!

Kommentera

