Sånt som sker runt omkring

…som är otäckt, ofattbart och hemskt.

Sånt gör mig starkare; här inuti. Får mig att fokusera på det som är betydelsefullt, i min närhet och även längre bort.

Hela dagen har en isande känsla funnits i magen, en oro och en olust för vad som händer ute i världen. En del saker berör så oerhört och är omöjliga att kasta bort, över axeln. Det här med Burma är en sån sak och det finns i mina tankar, precis hela tiden.

Det får mig att tänka på det fantastiska i att stå på Himmelska fridens torg; den känslan på ett så väldigt stort torg. Och sen den känslan av den fruktansvärda nyheten om det omänskliga mördandet just på det torget, några år senare. Måtte det inte bli så den här gången. Låt det få stanna nu; få en lösning. Låt det goda segra.

Men allt det här oerhörda och hemska får mig också att se mig omkring lite extra, får mig att känna hur väldigt fint det här livet faktiskt kan vara. Får mig att se en vidare mening på ett sätt som inte kan förklaras.

Sånt som är tungt har alltid gett mig en styrka. Inuti. Det är lite konstigt, men på ett sätt bra att se det som man faktiskt har. Det som är gott.

Frihet behövs i världen.

6 comments on “Sånt som sker runt omkring

  1. Ja frihet behövs, på alla de sätt och vis. Människor behöver fysisk frihet, mental frihet, åsiktsfrihet, och frihet att få välja själva, tänka själva. Världen är väldigt omvälvande.

  2. Tack för era kommentarer.

    Neny: Håller med 🙂

    Dislocate: Hoppas också… 🙂

    znogge: Nej, men jag tror det onda syns mer…kram

    Kersti: Så är det nog här också… Kram:)
    curlingmormor: Så känner jag ofta, det är jobbigt att se nyheter… 🙂

Kommentera

