Vi pratar

…rätt mycket; du och jag.

Om döden och vad som händer då; om när jag ska dö och att du inte vill att det ska hända. Jag säger att det vill inte jag heller och att det kommer att dröja många, många år. Att jag ska leva tills jag är 90 och då kommer du vara 50. Men du vill ändå inte det och håller min hand i ett järngrepp.

Jag håller en liten varm hand tillbaka, som inte vill släppa och jag vill inte heller släppa. Säger att även fast det blir så, om så många år, så kommer jag alltid vara med dig, här omkring dig, på något sätt ändå. Då får jag en puss på kinden och vi fortsätter med sagan; en alldeles vanlig saga om två tvillingflickor i början av livet.

Men jag tänker att det är så svårt det här att prata om döden. För jag känner ju precis som du; jag vill också alltid att jag ska finnas. Och du. Och alla andra som jag känner.

Vill jag.

Alltid.

10 comments on “Vi pratar

  1. Jag tror man gör det, finns alltid alltså! I någon form. Skrev lite om det för ett tag sedan.
    Men hur förklarar man det för barn?
    Jag kommer ihåg ett samtal jag hade med min mamma när jag var vuxen och mina barn små, där jag bad henne ta hand om dem om jag dog. Hon lovade och jag blev trygg.
    Vad naiv jag var det är ju inte riktigt så det går till.
    Kramar

  2. Kommer ihåg när 14-åringen var liten, då kom hon en dag och var jätteledsen och frågade om jag skulle dö. Lilla vännen, jag pratade med henne så förståndigt jag kunde och då sa hon ”K säger att du är mormor och då kommer du att dö snart”.
    Det är inte lätt alla gånger för barnen att förstå och inte heller så lätt alla gånger för oss att förklara.
    Kramizzzz

  3. Jag kommer så väl ihåg när jag var liten och började fundera på att mina föräldrar skulle dö en dag. Min mamma pratade åtskilliga timmar med mig och jag minns att hon berättade att mormor och morfar som var uppe i himlen fanns med mig varje dag och tittade på mig från molnet de satt på.

    Ha det gott!

  4. Det blir så sorgligt. Minns alla samtal med sonen. Han har funderat mycket. Dottern har knallat på, haft bråttom men inte han utan han har stannat upp flera gånger i sin uppväxt och funderat.

  5. Ändå så är det så viktigt, att prata, att ge av sina egna tankar, att säga, ”jag vet inte” och visa att så är det. Jag är vuxen, men vet inte alltid. Min äldste son, som skrev dikten igår, han har tänkt, mycket, och stort, mörkt. Det är svårt att följa med i såna tankar hos sitt eget barn, men man måste, fast man inte alls tycker själv att man är vuxen att förstå varför det måste vara ”så”.
    Kram till dig!

  6. Lille Mini grät hjärtskärande när han insåg att det fanns (en stor) möjlighet att jag skulle dö före honom. Och även om jag tror mig veta att vårt medvetna liv ingalunda upphör när vår fysiska kropp tjänat ut, är det ju ytterligt svårt att tala med barn om dessa metafysiska saker. Suck!

  7. Det är svårt att tala om döden. Vi vill ju inte låtsas om att den finns. Ändå är det det ända vi kan vara riktigt säkra på. Jag tror man gör barnen en otjänst om man gömmer undan det svåra. För både deras och vår egen skull tror jag att vi måste prata om det. Kram

  8. Det där var gulligt och väckte minnen hos mig… alla vi mammor har nog lovat vår små att leva i minst hundra år eller rent av för alltid. Tänk att nästan alla barn kommer in i den där perioden när de har ångest för att vi mammor ska dö. Undrar jag om den ångesten någonsin försvinner? Man undrar väl alltid hur det kommer att bli sen när man har dött.
    Tänker på min stackars syster som fick så lite tid på sig att inse att hon skulle dö. Sjutton vilken ångest det gav henne, ofattbart läskigt tänk tanken att vi alla ska gå vidare. Läbbigt är det oavsett vad man har tänkt sig ska hända eller inte hända. Bara att inte få vara längre med sina ungar, med sin man, nä fy för den lede här ska vi ta vara på varje dag vi får, Viva Livet här och Nu!
    Natti nu ska jag sova…

Kommentera

