Hur mycket

…jag egentligen har varit med om i mitt liv; det kom jag att tänka på igår, under min ledsamma dag. Och jag tror det är bra med tankar när man är ledsen; man går igenom det mesta och finner sig sedan. Mitt i all svart ledsnad dyker den upp; humorn och skrattet åt allt tokigt.

Som när jag cyklade hemåt och i hörlurarna skrålade en reklam från radion om att Relationsakuten kan hjälpa till, men sen säger rösten:

Äh, skit i det förresten.Gå in på Siba.se och köp nåt kul istället.

Den vändningen gillar jag, exakt min humor. Så sitter jag där på en cykelsadel längs Norr Mälarstrand och ler åt det tokiga. För det är ju egentligen lite så det är: Att istället för att lösa saker så hittar man annat att fly till.Som TV, jobb, en flaska eller att fokusera på något helt annat. Kanske finner man vänskap som ger stabilitet och trygghet åt allt det som gungar, eller så bara håller man andan och går in i sig själv, står ut. Alla väljer vi ju olika vägar; vad det än gäller. Och till sist leder vägen fram till sin ände. Det är ju tur det.

Men i alla fall; allt det jag har gjort i mitt liv: alla jobb jag haft, sällan har jag varit länge på ett enda ställe. Två år och åtta månader på ett bankkontor vid Östermalmstorg här i Stockholm är det allra längsta. Dit stolpade jag på höga klackar iförd kortkort över torget på morgnarna, i början i alla fall, för det var då jag levde med en person som inte var så snäll precis. Så; senare flyttade jag till strax utanför tullarna och trivdes så bra i min lägenhet med rosentapeter som jag själv fick bestämma över (har förresten skrivit om just de tapeterna förut, minns någon?). Sen alla människor som jag har träffat genom åren, och tappat. Så tråkigt egentligen att tappa bort varandra…

De resor jag har gjort, de graviditeter och förlossningar (helt underbara, jag skulle kunna skriva om att föda naturligt utan smärta, det går…fast ingen tror mig). Allt det jag har provat på; de känslor jag rest igenom och följt under livet; de är rätt många de. Alla erfarenheter jag fått genom samspelet med andra, eller o-samspelet i några få fall.

Allt det lär mig så mycket och finns här inuti. Och jag är på väg. Någonstans; för att lära känna mig själv och allt det andra ännu mer. För att söka ett svar på en stor gåta.

Meningen med allt.

8 comments on “Hur mycket

  1. Det är som att resa.
    Livet.
    Man är ständigt på väg, någonstans.
    Den längsta resan går inåt har någon sagt.
    Och på sätt och vis tror jag det är så. Allt vi gör, allt vi är ger oss erfarenheter som vi bygger vidare på. Det finns inga rätt eller fel. Det finns bara ett vara. Det kommer ann på oss, var och en att göra så gott vi kan. Mer kan man inte begära eller hur.
    Njut av solen och cykla försiktigt. Tänk att du cyklar omkring i samma stad som jag. Vi kanske till och med har suttit i samma buss någon gång utan att ha en aning. Det tycker jag om att tänka på. Kersti

  2. Ja nog är det en mening med allt i alla fall. Och när man tänker tillbaka genom åren så är det ju otroligt vad man har varit med om. Ganska så härligt att tänka tillbaka faktiskt för många gånger kommer man på saker som man sällan tänker på eller nästan inte kommer ihåg.
    Kramizzzz

  3. Tack för era kommentarer.

    photoimagine: Tack. Ha en mycket fin dag 🙂

    znogge: Ja, det gäller att se… 🙂

    Kersti: Den resan inåt är så viktig.. Och bor vi i samma stad, så roligt. Kanske har vi gått förbi varandra, eller cyklat…men buss åker jag så sällan. Tänk om, en fin tanke 🙂

    Sam Z: Ja, uppgå i allt…vad det nu innebär. Spännande att inte veta… 🙂

    Rosa: Har lyssnat. Så intressant 🙂

    Curlingmormor: Nostalgi är fint emellanåt… 🙂

  4. Hejsan där.
    Jag halkade in här från barbakvinnan.
    Jag är väldigt nyfiken på dina förlossningar…som journalist alltså. Skulle du vilja mejla mig så får jag fråga lite mer där?
    mvh’
    ANNE HAAVISTO, frilansjournalist och bloggare

Kommentera

