Jag har kommit på en sak

…eller fått en ny insikt om man vill kalla det så.

Och det jag har insett är att jag faktiskt tror på något. Innan har jag sagt att jag tror på livet; nu vet jag att jag tror på att det finns en mening just med mitt liv och ditt. Och alla andras liv. Så tror jag. Riktigt vad mer det är jag tror på, än livet och meningen med det, det vet jag inte än. Det kan vara spöken, andra liv eller en gud. Kanske. Men jag letar i alla fall efter svar och kanske hittar jag det snart. Eller senare. Eller aldrig. Men funderar; det gör jag.

Det här bloggandet och alla kloka människor omkring är del av det som har fått mig att inse det här. Tack.

En annan sak; förut har jag skrivit om att jag undrar varför jag har fötts just in i min familj. Att jag inte tror på att vi väljer vart vi ska födas eller till vilken familj. Jag vet inte, kanske finns det någon mening med det också. För att vi ska få någon insikt av något slag; för att vi ska utvecklas och hitta den rätta vägen till något som jag inte heller vet vad det är…

Och sist, men inte minst, så har jag börjat fundera på inte bara varför jag lever i den familj jag gör utan också varför jag fötts just i det här landet, just i den här tiden. Av alla tider och av alla platser på Jorden, så är jag bara en liten lort. En prick, som har hamnat just här – Nu.

Det är bra underligt. Eller i alla fall något att fundera över.

Och eftersom jag lånar datorn så stresskriver jag innan jag glömmer bort vad jag ville få ur mig, därav kvalitén…

13 comments on “Jag har kommit på en sak

  1. Oh, vad intressant att läsa, så där kan jag också tänka ibland och som 9-åringen brukar säga, ”mormor, vem har bestämt att glaset skall heta glas” osv. Det finns många många frågor i mitt kära huvud. Jag är så tacksam att jag är den jag är osv.
    Kramizzzz

  2. Att fundera bara det är en insikt. Svaret tror jag inte vi får i detta liv. Men insikten gör mig mera tillfreds. Det kan vara du som är pusselbiten för ngn annan i din familj. Eller i din närhet. Att du är på genomresa till ngt annat. Det är helheten som gäller, så det blir så mycket när man börjar fundera. Alla människor du har att göra med, ngn som kanske passerar inte så märkbart förbi, men där du kanske gör ett avtryck som blir avgörande för den personen. Därför måste man gå så djupt ner i sig själv och i det man har omkring sig när man ska börja söka efter svaren.

  3. intressant inlägg. Jag tror att det är viktigt att man tror på något; vad något är spelar en mindre roll. Det du skriver om din familj och den lilla pricken du föddes i skulle nog Indierna ha svar på, det där med karma, livet är som en resa och beroende på vad du gör hamnar du på olika ställen, liv efter liv, tills du hittat rätt…

  4. Svar: Gläder mig att min långa skrift upplevdes så

    Tack!

    Ditt inlägg: Att tro är viktigast, oavsett vad, att man är en liten lort ger såväl insikter givandes ödmjukhet som viktigheter gällande sin del av alltet, oavsett hur liten eller stor lort man är…

    Gillar dina tankar… som i all sin komplexitet färgas av din kravlösa enkelhet…

  5. Jag har också funderat en del och jag har kommit fram till att det inte kan vara en slump att vi finns, för då skulle det ju inte finnas någon mening med våra liv. Jag tror på Gud, på att det finns ett syfte med våra liv och att det finns en plan. Jag tror inte att det är en slump att vi är födda i just detta land, just den här tiden, utan att det finns ett syfte även med det. Sedan kan det ju vara svårt att veta vad syftet är exakt men att det finns ett gör ju livet mer värt att leva…

    Kram!

  6. Så där har jag funderat sen jag var tolv år eller nåt ditåt…
    Tankarna blir så stora att dom inte får plats i skallen..
    Vem är jag och varför!
    men det är en del av det mänskliga dilemmat.

    människor har alltid funderat över mening och mål, tror jag. i alla kulturer, faktiskt i alla tider med.,

    kram!
    🙂

  7. Jag tror att allt som händer har en mening. Och så försöker jag hitta något gott i det som sker.
    Såg en filmad föreläsning av Kay Pollack, där han säger att alla möten har en mening, inget sker av en slump. Det var en intressant tankegång.
    Men jag grubblar mycket mindre nu för tiden. Förr var det mera grubbel och oro.

    Kram

  8. Jag vet så mycket om det du skriver så jag har slutat att fundera just kring det. Fast bloggen gör att jag funderar mer på det nu eftersom det funkar den här vägen också. 🙂

    Kram på dig!

  9. Slumpen existerar inte, allting har en mening. Det är min fasta övertygelse. När man ser tillbaka i livet och hur olika val och händelser har lett fram till där jag är idag så tycker jag det är tydligt. Jag är inte säker på att man får svar om varför man valde just den här platsen, den här tiden, de här föräldrarna… Men nånting är det väl man ska lära sig…. Dessutom har man tydligen samma själar runt sig i liv efter liv, bara i olika skepnader och roller…. Det här kan bli ett långt inlägg 🙂 Intressanta tankar. Du inspirerar mig. Kram

Kommentera

