Egentligen

…arbetar vi ju bara för att vi måste.

Sen finns det här livet också. Ett liv som borde fyllas med ett innehåll som tillför något bra. Ett rikt innehåll.

För det här enda livet är så värdefullt. Att arbeta – det är bra om det känns stimulerande, roligt och givande.

Men; ett enda liv är vad du har. Att fylla det med något man blir glad av; ge det ett innehåll som omfattar så mycket mer än arbete.

Så viktigt och klokt.

Tankar jag fick imorse. Tack.

av madonnan Postat i Okategoriserade

12 comments on “Egentligen

  1. Jag tror inte att vi arbetar bara för att vi måste. Jo, vissa gör nog det med inte alla. Även om jag inte behövde arbeta skulle jag nog göra det iaf. Fast det kanske bara beror på att vi har lärt oss att man ska arbeta. Så kanske det är… Ha en fortsatt fin dag 😉

  2. Två av mina arbeten jag haft har varit enbart för att det varit roligt, utmanande och utvecklande. De senaste har dock enbart varit för att få ihop till hyran, vilket på inget sett varit smickrande för livskraften. Tyvärr. Det är svårt att fylla sitt liv med mening när andra påpekar för en vad man _måste_ åstakomma, vare sig man vill eller inte.

  3. Ja att tillåta sig att ha ett liv där inte bara arbete är prioriterat. Där vi inte bara värderas efter vad vi uträttar i arbetslivet, det skulle underlätta för många.
    För visst är väl du, vi, jag, ni någon, även utan ett jobb?
    Kramar 🙂

  4. Ja ibland måste man jobba och det är inte alltid skoj. Inte ens de roligaste jobben är alltid kul. Men jag tror att man behöver ha lite tråkigt ibland för att uppskatta det roliga. Precis som att sommaren blir bättre när vi har lite vinter emellan. Kersti

  5. Tänkte på det när jag bodde uppe i fjällen så var jag riktigt less mellan varven över att jobba på krogen. Men varje morgon när jag slängde mig ut i pisten eller i skidspåret då fattade jag varför jag stannade kvar och jobbade där, det var för att kunna göra det som jag älskar att göra, åka skidor. Jag brukar dela in det så här ungefär arbets/studentlivet, fritiden och kärlek/familjelivet. Om två av dessa funkar bra då flyter det tredje på bra också av bara farten, är det däremot knas på två av dessa, då är det dags att se över vad jag kan förändra för att komma i balans igen.
    Kram kram

  6. Det är inte alla förunnat att ha ett arbete som de trivs med, jag har haft förmånen att ha haft ett arbete som jag har trivts så bra med.
    Trivs man inte så är det nog läge för att åtminstone försöka söka sig till något annat jobb.
    Sen får man inte heller glömma livet, lära sig att säga nej och att koppla bort arbetet på fritiden, livet är så kort så det gäller att ta tillvara varenda minut!!!
    Kramizzzz

Kommentera

