Du har ett enda liv

…att leva.

Och det här har jag nog skrivit om förut. Vet att jag återkommer till samma tankar, fast kanske har de förändrats lite, utvecklats under tiden som gått sen sist. Förhoppningsvis så är det så i alla fall.

Men en sak som jag kom på igår, efter att ha lyssnat på en låt på radion (vilken det nu var, Martin Stenmarck i duett tror jag?) där de sjöng om det här enda livet; var att jag har troligen levt mer än halva mitt liv. Eller ungefär halva i alla fall om jag nu brås på ena sidan av släkten där många blivit över 90 år.

Och så sitter jag här, mitt i ett liv. Utan att ha hunnit med så mycket, eller i alla fall inte ha hunnit med allt det jag velat. Framförallt skulle jag ha velat resa mycket mer, att ha besökt platser och fått uppleva mer än det jag gjort. Jag vet inte riktigt vad det är jag vill uppleva egentligen…men mer?!

Och så skulle jag vilja lära mig så mycket om precis allting. Samtidigt skulle jag vilja att min hjärna var lite annorlunda konstruerad, för så mycket av det som jag lärt mig…försvinner. Trots ett intresse, trots att jag faktiskt verkligen tycker om att möta nya kunskaper så försvinner så mycket, bort.

Vart tar det vägen?

Jag skulle också vilja ha fler insikter. Växa ännu mer, inuti. Och gärna skulle jag vilja se lite spöken och sånt, men inte ett enda har visat sig. Trist. Jag känner att det behövs mer på något vis. Eller så har jag bara lite tråkigt. Kanske tur att jag börjar jobba snart…

Bara lite funderingar en kväll i Stockholm.

Och när jag läser igenom det fingrarna fick skriva ner så skrattar jag lite. Jag är nog lite knasig ändå. 🙂

  

av madonnan Postat i Okategoriserade

18 comments on “Du har ett enda liv

  1. Jag tror du behöver mer lugn. Om man är lugnare är det lättare att fokusera och behålla bra ting i minnet. Minnet går ju att träna… 😉 Att hinna uppleva är något jag själv bråkar med. Och att åstakomma. Att hinna med. Jag tycker inte tiden räcker till alls… men jag hoppas att jag vid något tillfälle i livet står där nöjd, och ser tillbaka och inser att jag hunnit med det viktigaste och bästa. 🙂

  2. Att få se det som du vill se vore ju bra… Men det verkar inte vara alla förunnat. Om man nu ska säga så för jag har hört personer som tycker det kan vara jobbigt. Fast självklart är det ju väldigt individuellt. Jag har inte sett något men skulle gärna också vilja se…
    Börjar jobba om exakt en vecka så då hoppas jag tanden är som den ska!
    Kram

  3. När jag läser din sida här så kommer jag mig aldrig för att kommentera. Det är som du vore en annan person här men jag menar det positivt. En bra person som skriver på ab och en bra person som skriver här. Du är bra och full av flera bra med andra ord. Ville bara säga det, att jag läser dig här med.

  4. Varför se spöken när det finns så mycket levande? Varför se det som varit? Lite funderingar från mig bara.
    Nej jag vill se växande, blommor, fåglar höra ny musik se vackra saker och vyer. Jag vill uppfyllas av skönhet för ibland tycker jag att världen är så ful så jag inte orkar med den.
    Jag har haft min del av fulhet och hjärnspöken nu vill jag ha livet.!!
    Kram

  5. Visst är det mycket man kanske har ogjort, ställen man skulle vilja besöka m.m.. men ändå känner jag mig så oerhört nöjd med livet som det är nu, det enda jag inte kan förlika mig med är att mina leder blir sämre och sämre, men jag tror nog att jag har börjat lära mig att ändå vara tacksam över det som jag kan och det som jag har gjort.
    Men än finns det hopp och många dagar kvar av mitt liv, så man kan aldrig veta om det står något spännande på lut!!!!
    Kramizzzz

  6. Bö – spöket Rosa här som gärna växer på utsidan också ja INTE på bredden då. Skrattar också här på andra sidan skärmen när jag läser och svarar. Härligt med tankar!!

  7. Jag känner igen mig. Men vi får trösta oss med att livet inte är slut än och att vi fortfarande kanske hinner med lite av det vi längtar efter. Fast när det gäller hur våra hjärnor är skapta så får vi lära oss att gilla läget (jag glömmer också lätt saker trots att jag är intresserad av saker).

    Du får vara hur knasig du vill. 😉

    Kram!

  8. ”…saker trots att jag är intresserad av saker” – hur bra lät det? Tur att jag inte retade dig för dina stavfel i din kommentar hos mig – jag är tydligen ingen stjärna i svenska själv. 😉

  9. Om du är knasigt så är du cyberns härligaste knasigast…*ler* Tack för kommentar på min blogg. Ja men visst är det ett fascinerande ämne? Jag trodde aldrig jag skulle få så många svar när jag illustrerade de mediala bloggerskorna. Bara en sådan sak att de tog sig tid att skriva! Vilka fina människor man träffar online…*tycker*

    Önskar dig en jättefin dag.
    Varma morgonkramar i värmen
    Margareth

  10. Men det är ju strålande! Du vill göra och uppleva så mycket mer, och du har halva livet framför dig! Det kommer att bli ett riktigt spännande halva liv! Fasten your seat belts, here I come!

  11. Hm, Madonnan… att bli sams med alla resor man inte gjort, all lärdom man inte minns… Jag tror att sann lycka ligger i att uppleva, här och nu, inte det osynliga, eller det oupplevda. Mitt liv är rikt av liv, och oliv ibland med stor familj. Att se det jag ser är inte det optimala, att se överhuvudtaget är, och det gör du, tack vare din knasighet kanske…

  12. Livet blir bara rikare. Men man ramlar ned i diken, man kravlar sig upp, man vet mindre, värderar om, minns det man vill minnas, glömmer ett och annat, springer på något kul ibland, deppar ihop bakom en trasig filt. Men det är gott. Det är som det är. Man lär sig mindre och mindre med åren. Men livet blir märkligt nog rikare. Och jag skrattar lite också, det gör jag ofta. Skrattar gott.
    Anne-Marie

  13. Om du är knasig så är du det på ett bra sätt i sånt fall!

    För dina tankar är mina tankar och jag vill inte gärna betrakta mig som knasigt knasig, om du förstår hur jag menar…;-)

    Kram!

Kommentera

