Som den gången

..när de satt i varsin fåtölj framför TV:n, utan ett ord eller en blick på varandra.

Så plötsligt, i precis samma ögonblick, tittade de på varandra och log.

”Du, det är precis som om du läser mina tankar”, sa hon dröjande när hon såg den andras blick.

Och precis så var det. Ofta när hon hade tänkt eller funderat på något så tog den andra upp det efteråt, utan att hon sagt något rakt ut och på ett sätt var det som att hennes vän sorterade hennes tankar. Lade in dem i olika fack, fick henne att komma till insikt och förstå vad hon egentligen funderade över. Och varför.

”Det gör jag inte, men vi känner varandra rätt väl vid det här laget”, svarade vännen och såg in i hennes ögon.

Och så var det. Hur det nu kunde komma sig så kände de varandra så väl, det som var inuti, vad de tyckte om så mycket som har med känslor och värderingar att göra här i livet. Det skulle hon alltid minnas med en värme i bröstet. Och vårda.

Jag tänkte som så att de man har en sån där fin personkemi med; ofta är det de man tycker så mycket om direkt och villkorslöst- utan att utsätta varandra för något slags prov först. Man ger omedvetet varandra energi, just för att man accepterar och tycker om varandra så mycket. Det är något som jag ibland känner starkare än annars, med de man klickar så precis med.

Låter kanske lite djupt…men så håller jag också på med en bok som ger mig en hel del aha-upplevelser, Den nionde insikten. Läs den.

5 comments on “Som den gången

  1. Jag har råkat träffa två personer som på nåt vis kunde vara mina enäggstvillingar, man bara smälte ihop och fungerade så totalt på alla plan vi förstog varandra på ett nästan kusligt sett och med lite distans till det så skräms man nästan.

    Tyvärr så har båda dessa personer försvunnit av olika orsaker och ibland så är saknaden stor. Men det roliga är att Stumpilurv och jag fungerar så där otäckt bra, märkligt att vi nästan har samma tankar om allt vi gör och vi kan läsa varandra utan att behöva säga nåt…det känns tryggt på något vis.

  2. Så där kan det bli mellan dotra och mig, jag kan ringa till henne och hon svarar nästan innan det har ringt, för hon hade precis tänkt ringa till mig!!!! Ibland säger vi samma saker i munnen på varandra!!!!
    Kramizzzz

  3. Jag har den boken och många fler…
    Började gråta av din kommentar, den var så stark och jag grät floder när jag skrev mitt inlägg. Jag har ingen aning om vad det leder till i bloggen eller i övrigt men jag orkade inte hålla inne längre.
    STORT TACK för att du stannar kvar.

    Hoppas du har det riktigt skönt var en du är.
    KRAMAR

Kommentera

