Två saker jag har tänkt på

…är religion och svammel.

Jag tror inte, mer än på livet och att behandla andra som man själv vill bli behandlad, så gott det nu går. MEN, jag har märkt att jag är så fascinerad av olika religioner och alla tankar som finns där. Så väldigt insatt är jag inte, men vet att när jag studerat just religion – i grundskolan, i gymnasiet och sedan på Lärarhögskolan – så var jag nog bland de mest intresserade eleverna.

Och jag pluggade verkligen, slukade allt som stod i litteraturen och lärde mig nog det mesta, för det var så intressant. Vad betyder det?

Sen, den andra saken jag har tänkt på är det här med att jag ibland tycker att jag mest skriver svammel och jag har fått ett par kommentarer om det. Bra, för ibland behöver man bli medveten om saker och jag har nu funderat lite på det här, varför jag själv tycker så om en del inlägg jag publicerat. Det jag har kommit fram till är att ibland skriver jag saker utan att veta varför, utan att ha ett syfte. Det bara hamnar här. Så därför känns det nog som lite svammel, för mig personligen.

Men; jag förstår ju att det har sin orsak egentligen, det här att jag har skrivit just det inlägget. Men jag tror inte alltid att jag vet varför. Vad betyder det?

Och det här var ju faktiskt inget svammel, bara tankar om hur det står till i mina egna tankar och ett par frågor till er kloka att fundera över. Kram på er! 🙂

av madonnan Postat i Skola

7 comments on “Två saker jag har tänkt på

  1. Jag är också väldigt intresserad av olika religioner, mest beroende på att man vill veta varför en del tänker som dom gör, jag köpte faktiskt koranen bara för att kanske få en viss förståelse allt som görs i dess namn.

    Jag kan också komma på mig själv med att undra över vissa saker jag skriver, men allt har ett syfte när man väl gör det, inlägget kan bero på en viss sinnesstämning eller att man bara för tillfället påminns om något. jag är en sån där som ständigt går och funderar på saker o ting, det kanske inte avspeglas så mycket i min blogg, men i mitt läsande av böcker kan man nog se det. Vetgirig som sjutton om våran värld och dess historia.

    Jag har många gånger funderat på att blogga mina mer allvarliga tankar om saker och ting, men det har aldrig blivit så, kanske kommer med tiden.

  2. Kanske är du just när du skriver omedveten om varför du skriver. Men det troliga är ju att det är viktigt för dig att skriva ner dina tankar och senare när du läser igenom något av dina inlägg kanske du kan se hur klart som helst varför du skrev just det inlägget, just då.

  3. Med andra ord är det så att det finns olika sorters svammel!

    När det gäller religion kan jag bara hålla med dig om att det är väldigt intressant. Spännande, intressant och givande! Jag menar bara smaka på namnet Ganesha och hör hur han fick sitt huvud…

    Kram!

  4. Det som du säger att ”du bara skriver”, det kommer ju från dig och det är något som du vill säga och det är inte svammel. Tänk på att alla orden har betydelse, hur, var och när de än kommer.
    Håller med om att religion är mycket intressant, skulle någon gång vilja fördjupa mig lite grann i ämnet!!
    Kramizzzzz

  5. Minns du att du frågade mig om karmalagen. Vad jag menade. Nu skriver du om det. Och det är ditt undermetvetna som pratar med dig, därför skriver du det du skriver. Man kan måla också. Ord är redskap. Bilder är redskap. Färg är redskap osv. Viktigt att lyssna på det undermedvetna för då lär du känna dig själv och kan presentera dig själv för livet. Känner mer och mer igen mig i dig.

  6. Tack alla för era kommentarer.

    Grynboll: Vi har nog vissa likheter märker jag…just det där tänkandet och intresset för olika religioner… 🙂

    Freja: Ja, så tror jag nog det kan bli… 🙂

    znogge: Ja, hur var det nu med Ganesha…har glömt! Fast jag säkert har förhört tre barn gm åren OCH läst om det själv på LHS…jag är så glömsk! 🙂

    curlingmormor: Tack. Bara så, för du har förstås rätt 🙂

    Rosa: Skriver jag om den…? Att behandla alla lika?
    Usch, jag ryser nästan lite…tror att mitt undermedvetna sitter långt inne dessvärre. Och jag tror att jag har väldigt mkt att fråga dig i augusti…Det blir en lång promenad! Eller fika kanske om det är höststormar…. Kram:)

  7. Karmalagen – allt kommer tillbaka. Det du vill få ut av ditt liv, få tillbaka ska du också ge. Som i bibeln. Så självklart. Man kan säga rent samvete också. Men jag vill ha orsak och verkan också.

Kommentera

