Att förklara vad en indian är

…för en sexåring, var lite svårare än jag tidigare trott. Jag försökte nämligen göra det idag, under en lång och regnig promenad.

Men sen kom jag på Pocahontas. Tack.

I alla fall så kom vi under vår promenad, när dottern cyklade lite framför, in på det här med indianer och cowboys eftersom jag råkade nämna att en väninna, Isprinsessan – vi firar 40 års riktigt fin och värdefull vänskap i år – sytt en fin indiandräkt till sig själv att ha på en fest. Och att hon sen var den enda indianen på festen, medan alla andra var cowboys, (stackars dig Is)! Men som tur var hade det gått bra ändå…

Vad är en indian, mamma?

– Jaa…de har svart långt hår, ofta uppsatt i en hästsvans. Och sen så sjunger de och spelar på lite trummor, du vet. Och har fransiga kläder… Och mockasiner!

Jag kom verkligen inte på mer och hörde någon vid min sida som började frusta lite. DÅ kom jag på Pocahontas:

– Pocahontas! Hon är indianflicka.

Så var problemet löst. Fast jag kände mig inte så bra på det där förklarandet och vet inte om dottern blev klokare precis.

Hur förklarar man enkelt vad en indian är?

av madonnan Postat i Okategoriserade

14 comments on “Att förklara vad en indian är

  1. Indianer tackar livet. De tackar naturen när de tagit död på ett djur, tackar för att de får äta djuret. Ett utrotningshotat folk pga att den vita människan tar jorden, marken till ngt annat än det är meningen till. Indianen SER naturen, ser jorden, ser betydelsen helheten. Indian HÖR naturen och vet vad den säger, talar om när naturen mår dåligt och varför naturen beter sig som den gör.

    Sedan finns den moderna Indianen som den vita människan lyckats förstöra som med så mycket annat.

  2. Kan inte låta bli att skratta. 🙂

    Men Rosa beskriver precis vad en indian är. Vi borde alla vara indianer. Då hade Live Earth galan igår inte behövts.

    Kramar 🙂

  3. Ja, du det är inte det lättaste att förklara om man ingen bild har.Barnens kan ju förknippa indianer om de vet vem Pocahontas är.Så det var ett smart drag 🙂
    Tackar för ditt inlägg på min blogg också 🙂
    Glad sommar…tja, eller fortsatt sommar önskar jag dig 🙂
    *kram*

  4. Har faktiskt ingenting att säga för ni är helt otroliga allihop och Du Madonnan…de där orden går inte av för hackor!

    ”Mitt hjärta flyger högt likt falken i skyn…”
    Little Big Man
    🙂

  5. Tack för era härliga kommentarer *L*

    Rosa: Så helt rätt, så fint förklarat…men så där klok är inte jag…måste jag ju läsa på först i så fall! Kram på re´ 🙂

    Miss T: Ja, du har så rätt, förstås… 🙂

    annmysterie: Sommar…känns väldigt kallt, men tack detsamma!

    ph: Hon godtog förklaringen iaf… 🙂

  6. Tänkte i liknande banor som Rosa när du ställt frågan. Men sedan tänkte jag att ”det där blir nog kanske lite komplicerat att förklara, ändå!” Nu har ju Rosa visat att det alls inte var det! 😀 Och Miss Terious kommentar var ju också klockren!
    Ha det bra och Kram, Madonnan!

  7. Jag tycker Pocahontasvinklingen var bra, det kunde ju barnet relatera till, och där (i filmen) så förs budskapet fram om vad som är utmärkande för Indianer och andra naturfolk, som Rosa skriver. Men barn kan verkligen få oss att tänka till, det är nyttigt!
    Kram på dig!

  8. Jag tycker din förklaring var jättefin även om Rosas var en något ”vuxnare” beskrivning…själv har jag alltid fascinerats av indianer…ett vackert och starkt folk!
    En regnig kram får du också innan jag beger mig vidare!

  9. Vad gulligt kan förstå att maken hade svårt att hålla leendet inne 🙂
    Ha det gott! Sitter här med ett keligt barnbarn bredvid! Det är gott det!
    Kram

  10. Barn frågar ju mycket men har inte all förförståelse så kan man relatera till något i deras begreppsvärld är det nog bäst!

    Minns en gång på ett köpcenter när plötsligt äldsta fröken stelnade till och knep mig hårt i armen. Framför oss stod en färgglatt klädd man med latinamerikanskt påbrå. På huvudet hade han en stor hatt och troligen var han indian. Med skräck i rösten frågade hon ”Mamma, är han levande?” Jag bekräftade att så var fallet och en stund senare kunde vi gå vidare…

    Kram!

  11. Återigen ett härligt inlägg och nu är jag verkligen förberedd när lilleman en dag kanske frågar mig vad en indian är för något *skrattar*!!!!
    Kramizzzz

  12. Puss från mig,
    *Isprinsessan*

    Kul om vi kan ta en onsdagseftermiddagskvällspromenad.
    (Tidsmässigt någonstans däromkring)
    Vi struntar i hur vädret blir – vi går ändå!

Kommentera

