När något känns mindre bra

…eller rent av skrämmande; som kanske att hålla tal för många människor till exempel.

Då kan man ta för vana att hastigt tänka på de tillfällen i livet som varit riktigt jobbiga. Såna tillfällen finns nog för oss alla, tyvärr. Jag har en del tuffa tider bakom mig, men det är inget jag lever kvar i eller tänker på. Förutom då, vid stunder då jag behöver extra kraft på något vis.

Då plockar jag i tanken fram de gångerna, det hemska, och konstaterar att det jag ska göra eller lever i nu bara är en bagatell, en småsak. Det kunde ha varit värre.

På så sätt kommer jag över svårigheter och det är verkligen något som har hjälpt mig här i livet med till exempel talängslan eller att flyga; sånt jag inte alls har bekymmer med längre.

Ville bara plita ner och sortera lite, något jag kom att tänka på.

                       sampe8b015bc92e33737.jpg                           

av madonnan Postat i Okategoriserade

7 comments on “När något känns mindre bra

  1. Du är så klok, har aldrig tänkt så, vet inte vad jag tänkt 😉 Innan jag fyllde 30 var tanken på att tala inför andra mycket skrämmande, så gjorde jag det bara, och blev fast. Idag håller jag föredrag, om mitt mediala arbete, och om hur man kommer ur ett sjukdomstänkande. Jag fattar inte idag var det kom ifrån, och nu är det aldrig skrämmande. Men har precis som du, upplevt svåra saker i livet, och i förhållande så är det mesta en baggis faktiskt. Det är skönt att läsa dina inlägg, visdom är till för att delas, alla förstår inte det, men du gör det, det är viktigt! Kram och tack för DINA kommentarer!

  2. MärtaGreta: Tack för din kommentar. Jag skulle gärna lyssna på ett föredrag av dig och jag tror du har mkt intressant att förmedla. Jag känner mig inte så vis precis, men tror att alla har olika strategier för att komma vidare i livet på ngt vis. Och det är roligt och givande med DINA kommentarer… 🙂

  3. Jag har upplevt det obekvämt att flyga nu är känslan som bortblåst. Somnade t o m av trötthet när vi åkte från Prag mitt i uppflygningen. Mannen skojjade och sa att vi får bygga en flygplansstol till Rosa så att hon kan sova.

  4. Jag har ända sedan jag var liten sjungit solo för mer eller mindre stora församlingar… Det var alltid pirrigt, men jag visste ju att jag kunde…

    Att PRATA däremot inför många, har varit svårare. Senaste i April så höll jag ju tal när dotterns klass (med föräldar och syskon/kompisar) hade studenskiva… ca 300 gäster… Det var pirrigare, eftersom någon ansåg att jag behövde mikrofon…sånna behövde jag inte när jag sjöng…hm!

    Jag har dock en annan taktik när jag ska göra saker som är mindre behagliga.

    Jag uppskattar hur lång tid det ska ta. Kollar klockan när jag går upp, och så ser jag framför mig hur visarna ska stå när jag är färdig….

    Ett djupt andetag och så är det bara att tuta och köra… Snart är visarna där jag tänkt mig 😉

    Jobbiga saker plockar jag inte upp vid sådanna tillfällen – det bör mig bara låg, och jag behöver peptalk istället 😉

  5. Å yrkets vägnar är jag van vid att tala inför stora grupper av människor och tvekar inte en sekund! Men när min lillasyster skulle gifta sig i mitten av juni så sa jag nej inför mig själv. Plötsligt stod jag inför en uppgift som verkade mig övermäktig…

    När äldsta fröken anmälde sig för att hålla tärntalet så kom jag till sans och skrev upp mig på talatlistan. Våra tal gick hur bra som helst och min bordskavaljer, kusin, och läkare tillika behövde inte samla ihop en avsvimmad kusin.

    Då tänkte jag, vad gör nervositeten med all min erfarenhet, klokhet och vana?

  6. Lärde mig en strategi när jag växte till, att inte vänta för länge med att säga något i tex möten eller andra samlingar utan yttra mig tidigt, viktigt eller inte spelade ingen roll men då riskerade jag inte att någon efter ett tag sa: ”Varför säger du ingenting”
    Det var det värsta som kunde hända för då var man verkligen utsatt och riskerade att trilla genom golvet fast man helst av allt hade velat det.

    Bra tankar Du har Madonnan och ha en bra kväll/natt!

  7. Här tar du upp en viktig sak. Det förgångna som var jobbigt ska man inte leva kvar i men att hämta kraft ur det i en, som man tycker, nuvarande jobbig situation är väldigt bra. Då tar man vara på den i vissa fall dyrköpta erfarenhet man fick vare sig man ville eller inte.
    En klyscha, men det kommer gott ur ont om man bara vågar se det. Vågar man det så har man gått vidare som en vinnare.

    Kramar 🙂

Kommentera

