Fobier

…finns det många man kan ha.

Till exempel skulle man kunna ha:

* Råttfobi (de är så otäcka…)

* Hästfobi (skrämmande stora och stegrar sig alltid vilt bara de ser mig)

* Getingfobi (sist svullnade benet upp rejält i tre dagar, vad händer nästa gång?)

* Höjdskräcksfobi (heter det så?)

* Cellskräck,  ibland i vissa trängre utrymmen (blev ju instängd i en låda under sängen som liten av min syster som var nästan lika liten och inte orkade få ut lådan med mig i sen…).

Ja, de här fobierna skulle man kunna ha. Själv har jag inte dem alla, men en liten släng av varje har jag nog fått…

Försöker dock att  inte låta det begränsa mig så mycket.

av madonnan Postat i Okategoriserade

7 comments on “Fobier

  1. Jag tycker inte om att åka hiss sedan jag med brutet ben fastnade i hissen på sjukhuset! Vissa saker glömmer man liksom inte helt… Men det finns ju trappor!
    Ha en fin söndag!
    Kram!

  2. Fobier kan vara väldigt jobbigt och många har det mer eller mindre. Själv vet jag inte om jag har några men man vet ju aldrig…

    ”Gomorron” förresten, hoppas allt är väl! 🙂

  3. Hehe…jaså, hästarna stegrar sig alltid vilt när de får syn på dig Madonnan? Ja, i så fall är det ju inte konstigt att du fått en släng av equinofobi (Hästar) Cellskräck är nog det svenska ordet för klaustrofobi, inte sant? Din råttfobi är väl en selektiv variant av huvudgruppen zoofobi (Djur), om vi nu ska snacka rena grekiskan ett tag. 😉 Och getingfobi hör väl hemma i huvudgruppen entomofobi (insekter), antar jag. Någon som lider av logofobi (Ord) lär man väl knappast riskera att stöta på här på bloggen, i a f? 😉 Och visst är det väl en himla tur att man inte lider av hedonofobi (Nöje), eller hur?
    Flera fobier, mer eller mindre osannolika, finns listade på http://sv.wikipedia.org/wiki/Fobi
    Kram, Madonnan! (Du har väl ändå inte kramfobi?) 😉

  4. Man kan ju tycka saker är obehagliga utan att det blir en fobie kanske?
    Själv tycker jag höjder kan vara läskiga.

    Har du åkt på semester nu?
    Eller…
    Själv åker jag till Budapest några dagar i veckan.
    Kram!

  5. Har cellskräck…GRAV cellskräck. Och människoskräck….asg. Skämt åsido….

    Hört att det finns fobier mot blomkrukor också…

    Alla har vi något. Däremot är jag inte djurrädd alls. Gillar spindlar och ormar och råttor….dock reserverar jag mig för fästingar.

    KRAM

  6. Jag har med hjälp tränat bort min spindelfobi. Den begränsade mitt liv alldeles för mycket, jag fattade det själv till slut. Det tog faktiskt bara 3 månader och jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare så här i efterhand.

    Jag förstår folk med fobier eftersom jag själv satt i ett hjärngrepp när det gällde spindlar.

    Kram 🙂

  7. Klaustrofobi är nog det enda jag ”lider” av… men det kan vara knökigt nog i små hissar och så… Stora vidder är sköna för själen. 😉

Kommentera

