Små, små saker

…kan vara så glädjande, förgylla tillvaron lite grann.

Och det är viktigt att ta vara på den känslan tycker jag. Ibland är det lätt att glömma det där med att fånga dagen. Men du har bara ett enda liv, så brukar jag tänka, och därför är det så viktigt att i alla fall försöka ta vara på tiden.

Små, små saker som för andra kanske verkar betydelselösa, gör att dagen känns så lätt att den flyter fram och tankarna går till det som glädjer; ideligen.

Sen – att jag skriver om lite tunga minnen ibland innebär inte att jag går och funderar på dem, att jag känner mig ledsen eller har obearbetade saker som pinar mig. De flesta har nog varit med om något lite tråkigt i sitt liv, så allvarligt är det verkligen inte. Och jag är själv förvånad faktiskt, att det lilla kommer upp här ibland. Men det är säkert bra på ett sätt; för mig.

Jag är lycklig i mitt liv. Visst finns det dagar som är mindre bra och saker som skulle kunna ändras på, men det är nästan bara bagateller och jag duger. Här i livet finns allt jag vill ha och mer därtill. Jag är så tacksam.

Men det känns bra att skriva om minnen emellanåt, så är det.

av madonnan Postat i Okategoriserade

8 comments on “Små, små saker

  1. Minns gårdagen, dröm om morgondagen men lev idag.
    De orden tar jag fram när det känns motigt.
    Dessutom går det åt mer energi på att sura än att vara glad. Fiffigt!
    Ha en skön söndag, kram!

  2. Jag tror att det är lite lättare att se det lilla och glädjas åt det när vi sett baksidorna av livet. Så är det för mig, jag förundras, förvånas och förtjusas varje dag över hur underbart livet är. Sen kan det finnas gråsidor också, men dem orkar man leva med när man lyckas se det lilla.
    ha en fin dag!
    Kram

  3. Livet är ju upp och ner men det är ju just det som är livet! Man får liksom ta hela paketet för att bara plocka guldkornen går ju inte. Men man kan glädjas åt dem!
    Ha en fin Mors dag och söndag!
    Kram

  4. susannna: Du är klok du! Det tror jag är bra, att leva i nutiden, fånga dagen 🙂

    Miss T; Hej och kram, klart du instämmer kloka kvinna 🙂

    Märtagreta: Ja, de flesta har nog sett lite avigsidor och har man det så blir det ett extra lyster över det som är bra… Kram 🙂

    znogge: så sant 🙂

  5. Minnen är bra att ha. Bra att ta fram. Går att lära sig mycket av dem. Annars är jag en person som lever i framtiden på gott och ont. Tycker inte om att se på film om det som varit. Läsa dagböcker. Funderar däremot ofta på framtiden. Det är nuet jag vill leva i och tränar varje dag på det.

  6. Jag tror också på att leva i nuet, inte tänka framåt för mkt. Är nog dålig på att tänka framåt, har just kommit på att inom bara ett par år lär det se annorlunda ut vad gäller antal här hemma, känns konstigt.

    Att läsa dagböcker är inte nyttigt, undrar varför man skrev dem eg…. Kram 🙂

  7. Jag tror att det är ett måste att även känna av livets avigsidor, det är sen mycket lättare att värdesätta livet. Allt är inte en dans på rosor, ibland när barnen tycker att det är långtråkigt så brukar jag påminna de om vad Alfons Åbergs farmor sa ”du måste ha det tråkigt för att kunna förstå och känna när du har roligt”!!! Detta är så sant!!! Mitt liv rullade bara på till min käre far i 42 års ålder fick en hjärtinfarkt, det var mycket illa, efter den händelsen så var jag tacksam för varenda minut som mina nära och kära fick må bra. Idag så har jag lärt mig att ta tillvara på varenda minut!!!!
    Kramizzzz

Kommentera

