Ibland undrar jag

…hur han levde sitt liv. Egentligen.

Vad var han med om; då när han jobbade på olika båtar, reste världen runt och inte hörde av sig till någon i sitt hemland på många år?

Sen; bilden av hur skrämmande han var med den stora magen, de hårda kramarna och de bullriga skratten. Hon, som varje gång han kom hem till dem, i det längsta försökte undvika att behöva bli kramad just för att det var så hårt och den stora magen trycktes in mot näsan.

Ju längre tiden gick kom insikterna om att han hade ett riktigt gott och stort hjärta; ett hjärta som hade lämnat efter sig flera barn och kvinnor på olika platser. Kvinnor som lärde känna varandra genom honom. De ville inte släppa taget, förlora kontakten och fick nya vänner i varandra på köpet.

De sista åren när han levde ett mer vanligt, accepterat liv. På en enda plats, med en enda fru och ett enda barn. Hon tyckte om att få komma dit och äta den där lite speciella maten, höra de färgsprakande historierna om ett helt annat liv i andra länder. Om andra människor och helt andra smaker, lukter, ljud och upplevelser än hon var van vid.

Än idag undrar hon ofta vad som egentligen hände. Då, innan han hittades sittande i en främmande trappa på Söder, med hakan nedsjunken mot bröstet som om han sov djupt.

Det gjorde han i och för sig. Men han vaknade aldrig mer.

Hade velat lära känna dig ännu mer.

Ett inlägg från min andra blogg, kände att det hörde hemma bättre här.

av madonnan Postat i Okategoriserade

4 comments on “Ibland undrar jag

  1. Tragisk historia samtidigt som jag förstår att han inte var en tragisk person.
    Låter konstigt men jag kom att tänka på Pippi Långstrumps pappa.

    Ha en skön kväll.
    Kram. 🙂

  2. Jag kom att tänka på min pappa som var inom marinen. Han var otrogen mot mamma och hon förlät. Kvinnor ringde till henne och bad henne släppa honom!!
    Magen fanns där 🙂 Kramarna också. Men inte samhörigheten kvinnorna emellan.
    Mamma och han levde sitt liv ihop till de dog. Men på mammas dödsbädd hade han blivit sjukligt förälskad i kuratorn som mamma hade!?
    Så hans kvinnor fanns genom hela hans liv. Stackars mamma, hon bra förlät och det beteendet lärde säkert vi barn oss också. Även min förste man var otrogen och jag förlät.
    Oj detta väckte mycket 🙂
    Kramar i massor och det finns många livsöden som man aldrig får veta något om.
    Kanske tur det!

  3. Tack för era kommentarer.

    Miss T:Det var en fin man som levde livet, tog för sig 🙂

    Syster yster: Oj, såna minnen. Förstår att det var en härlig man, men som sårade en del, din mamma mest.
    Nej man ska inte vara för förlåtande…Själv skulle jag vara för stolt för att agera som din mor. 🙂

    curlingmormor:
    Tack, den tar jag gärna emot. Skickar en tillbaka 🙂

Kommentera

