Pubertet

…har vi pratat om idag, det blev en riktigt trevlig lektion med tusen frågor, många skratt och generade miner, men sällan har jag sett så mycket intresse hos precis samtliga elever.

Det som var lustigt i sammanhanget var att den som var mest negativ i början, med höga suck, stånk och stön åt det här jobbiga ämnet…det var den som sedan ställde flest frågor.

Nu har jag fått en massa lappar med hemliga frågor som de ska få svar på nästa vecka. Undrar vad det står på dem, för de var verkligen eld och lågor. Hoppas förresten att jag kan svara på frågorna; det var ju synd att jag glömde dem i lådan i skolan.

Det är spännande det här att bli stor. Nästan så jag minns lite själv. Men att barn kan vara så ogenerade och ställa frågor om mens, hur sjutton spermier kan träffa ägg och om vad som händer i kroppen egentligen – det är roligt tycker jag.

Vad söta de är…

av madonnan Postat i Skola

3 comments on “Pubertet

  1. Jag minns på den gamla ”goda” tiden när jag i skolan fick se en plansch där läreren på 30 sekunders blankt rabblade ur sig något ingen av oss hann med att uppfatta.
    Sen var sexualundervisningen klar.

    Kram 🙂

  2. Många barn tycker det är ett väldigt bra och viktigt att få prata om det här med någon annan vuxen än mamma och pappa. Kan bli rätt lyckat att ta tjejer för sig och killar för sig. Men det beror ju en del på åldern.
    Ha en bra kväll!

  3. Miss T: Jag har för mig att vi fick mer av den varan…och att det var pinsamt 🙂

    znogge: Jag har förstått att du har ngn slags anknytning 🙂 Och jodå, tankarna var inne på det men tycker det är bra att avdramatisera också…:)

    Ha en fin kväll båda:)

Kommentera

