När jag valde

…ut tapeterna gick jag till en affär på Nybrogatan, nära Systemet tror jag den låg.

Där fanns det hur många tapeter som helst, men jag föll för just den här så fort jag såg den. Alldeles full av rosa vackra rosor och några små slingrande gröna blad var den. Så fin var den att jag nästan blev nykär på fläcken där, i själva tapeten. Hur man nu kan bli kär i en sån…

För att vara riktigt säker på mitt val av min nya kärlek, fick jag titta i en slags spegel så att det såg ut som en hel vägg med just den rostapeten på. Helt underbart fint och rofyllt såg det ut och jag bestämde mig förstås för just den och ingen annan. Är man kär så är man, då väljer man inte bort sin kärlek.

Efter en vecka, när jag kom hem efter jobbet, så var tapeterna uppe på väggarna. Två söta tapetserare med muskler på armarna hade gjort så fint, så fint, under dagen.

Det var många rosor att titta på där framför den öppna spisen. Oftast satt jag på golvet och lyssnade på min musik, pratade i telefon eller med en vän och drack lite vin. Och rosorna såg jag varje dag och de såg mig. De fyllde ju hela rummet så det var svårt för oss att undgå varandra helt enkelt.

Där bodde jag ett tag bland alla mina rosor. Sen flyttade jag.

Ärligt talat – i den nya lägenheten kom inte en enda ros över tröskeln, varken levande eller död. Enfärgade tapeter i vitt och svagt rosa fick pryda väggarna istället…

Men nu har jag hämtat mig. Och jag älskar rosor.

av madonnan Postat i Okategoriserade

4 comments on “När jag valde

  1. Hrmm, när jag är klar med köket så väntar nästa projekt. Men inte förrän till hösten. Det är vårt sovrum. Där hade jag tänkt mig rosor. Nu blir jag tveksam 🙂
    Kram

  2. Hej igen.

    Tack för titten.
    Jag trodde att du skulle börja tala om bilden du har med bron (tycker att den är otroligt vacker) och att det var den du hade valt som tapet. Ja, fondvägg då, alltså.

    Jag skulle kunna tänka mig att ha den i mitt sovrum. rosor… njae, det är tveksamt.

    Ha det…

  3. Hej Niki! Kul att se dig här…så kul det var att träffa dig förresten…. och du har nog rätt, en vägg hade räckt 🙂

    Syster Y: Jadu, det beror nog på tapeten, om man säger så… 🙂

    smultronkiwi: Ja, det var en idé för jag gillar verkligen den också!
    Och visst hade den varit fin i ett sovrum, den är lite drömsk tycker jag… 🙂

Kommentera

