Empati

…något som behövs här i världen bland all ondska, allt elände och alla krig. Empati och medmänsklighet, så viktiga ord.

Men, ibland…så jobbigt faktiskt. Man äts upp inifrån på ett sätt, räcker inte till riktigt. Och det känns.

Ont.

Skulle vilja hjälpa mycket mer. Går det?

Ibland – vad skönt det vore att bara släppa allt.

Vad är meningen med att känna så mycket jämt?

av madonnan Postat i Okategoriserade

4 comments on “Empati

  1. Jag gick hos en psykolog när jag gick i väggen. Det var en klok man det. Han sa att man ska inte vara för empatisk. Man måste skilja på att känna med och känna åt!
    Man måste även se över sin bekantskapskrets och kanske under en tid när/om man inte orkar inte umgås med så många människor som tar kraft utan se till att man även umgås med de som ger! Ingen klarar av att räcka till för alla! Umgår med de som får dig att skratta och le!
    ” För fan du kan inte rädda världen själv” sa han en dag när jag protesterade och sa att jag tyckte det var min skyldighet som människa att ställa upp för de jag hade runt mig.
    Jag kan lova att jag hoppade högt!
    En annan sak som han sa var ” vem tror du att du är, Moder Theresa eller??”
    Han fick mig att bromsa, att inse att jag faktiskt höll på att utplåna mig själv i kampen för att ge andra så mycket som jag hade.
    Man kan bara finnas till, men rädda andra eller lösa deras problem, det måste de göra själva.
    Usch detta blev långt, men han var bra, han sparkade på mig när jag var för deppig och ynklig och fick mig att se mina svagheter. Nu har jag faktiskt ”sållat bort” två bekanta som egentligen bara ringde om de ville ha hjälp eller mådde dåligt. Och det gjorde de jämt 🙂
    Kramar i massor
    P.S men min son slogs jag för till sista droppen, och han mår efter 7 år bra nu, det hade jag ork till när det andra sållats bort D.S

  2. Glömde försöka svara på din sista egentliga fråga, vad som är meningen med att känna?
    Det är det som gör oss till människor, en klyscha, ja men sann.
    Kram igen

  3. Undrar om vi tog upp den här tankeställningen samtidigt idag..

    Jag åts upp ett tag men har nu kommit till insikt att försöka göra det lilla jag kan, inte dränkas i känslor.

    Jag kan bara svara för mig men jag själv är glad att jag tänker så mycket även om det ibland värker.

    Empati, medmänsklighet, kunskap och kärlek är för mig ledorden i mitt liv. Kunskapen som är så viktig kan man bara få genom att söka. Att söka innebär att utsättas för smärta.

    Vad tror du, kan smärta vara stärkande och på sikt ge kraft?

    Kramar

  4. Syster Y: Så uttömmande…och så mkt klokheter, som vanligt. Jag tror empati är bra, i lagom mängd… 🙂

    Miss T: Ja, vi gjorde nog det… Och ja, jag vet att smärta kan ge kraft och beslutsamhet 🙂

Kommentera

