Lite bloggnostalgi

Vad roligt att titta bakåt i bloggen, när skrivlusten har falnat! Sånt jag har glömt att jag överhuvudtaget har skrivit bara dyker upp framför ögonen 🙂 Titta här:

För länge sedan…

 eller för ungefär 20 år sedan, var jag uppe i Norrland med min dåvarande s k pojkvän på semester.Vi skulle fiska och vandra och det gjorde vi med besked.

Själv tyckte jag det var så fint med naturen och den mäktiga tystnaden, men klarade inte riktigt av att dra upp fisken. Så otäckt att den stackaren hade en krok i sig och att ta i den medan den sprattlade, försiktigt dra ut kroken och sen lägga den på båtens botten för att se den långsamt dö… Sånt fixar inte jag, men det är en annan historia än den jag tänker berätta nu:

En dag skulle vi vandra lite längre och övernatta i en liten fiskestuga någonstans. Jag minns att det var väldigt långt att gå och skogen var mörk och nästan ogenomtränglig på sina ställen. Vi gick och gick i flera timmar med tunga ryggsäckar att bära på. Med oss hade vi också lite post och den skulle vi lämna till en bror och syster som bodde vid den sjö där vi skulle fiska. När vi kom fram till bondgården där de bodde fick jag så mycket känslor inom mig, känslor av att det här var verkligen förr i tiden.

Där bodde de på en gård med lite kossor, hästar och höns. Kanske fanns det en glad gris också. De kom ut och hälsade – en man som var kanske 80 år och hans lillasyster som var ett par år yngre. Så försynt, så blyg var hon och där hade de levt i hela sina liv utan annan kontakt med yttervärlden än att brevbäraren tog sig dit någon gång i månaden. Ingen elektricitet fanns och vattnet fick de hämta i brunnen. Husen såg rätt slitna ut, men klart att de inte orkade måla dem så gamla som de var. Jag studerade kvinnan i smyg medan vi pratade. Hon höll sig i bakgrunden och fnissade bara ett par gånger, men sa inte mer än då hon hälsade i början. Så blyg, som en liten flicka fast med huckle på huvudet och förkläde och träskor. Tänk att hon hade levt där hela sitt liv!

Efter att jag hade träffat dem, den där korta stunden, så har jag tänkt på henne genom åren och det liv hon levde. Jag har undrat om hon någonsin gick i skolan och kanske fick bo någon annanstans under tiden. Hade hon någonsin varit kär eller haft en vän och fått uppleva något av allt det livet har att erbjuda? Levde hon kanske det ultimata livet där ute i naturen, utan kontakt med andra än sin bror som verkade vara den som bestämde. Hon behövde ju inte kämpa för att ta sig fram, behövde inte konfronteras med allt det där andra som finns. Varje dag var hon på sin bondgård och levde samma liv. Men- vad hade hon för drömmar?

Ja, jag vet inte. Men jag kommer aldrig glömma dem. Tänk att bo så utan kontakt med yttervärlden, på en gård i en dal utan en väg som tar en dit eller därifrån.

Allt som finns är en snårig skog runt omkring dig…

av madonnan Postat i Okategoriserade

4 comments on “Lite bloggnostalgi

  1. det gör jag också emellanåt 🙂 Ibland har jag blivit förvånad över inlägg och tänkt att katten ”har jag så mycket i skallen”
    så mycket skit och så mycket kunskap i en salig röra 🙂
    Kramar

  2. Såg bara inledningen först, måste kommentera berättelsen också. Jag minns det program som gick i tv om det gamla syskonparet. Hon var precis som kvinnan du berättar om 🙂
    Så mysiga och en stor del av ett gammalt Sverige. Det känns bra tycker jag att det finns dokumenterat!
    Kram igen

  3. Jag tror nog ändå man kan vara väldigt lycklig så, bekymmerslös. Det som sker är det som finns framför näsan, det viktiga som händer är det runtom på gården, i skogen, bland djuren, i huset. Kanske hänger man inte så bra med i vad som händer i yttervärlden men ibland mår man nog bäst av att inget veta. 🙂

Kommentera

